Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

4 spørgsmål til I/S...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Dec 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Admin, jeg tillod mig at flytte tråden, da jeg mener den passer bedre her, jeg håber det er ok? Beklager fejlen. Hilsen Hans


Hej, vi er to studerende der har en virksomhed ved siden af studierne. Vi har ikke megen aktivitet, men vi har et lille overskud. Jeg skal nu for første gang til at overveje hvordan årsregnskabet skal se ud. Konkret er der fire ting jeg er ret usikke på? Jeg ville være meget taknemmelig, hvis I kunne give et praj, om jeg er på vej i den rigtige retning? Vi har et I/S, og er momsregistreret, da enkelte kunder har krævet dette.



De fire emner:

1. Årsregnskab for virksomheden.



Vi har i årets løb solgt varer for godt 16.000 kr., vi er momsregeristreret (krav fra vores kunder), så vi har betalt godt 4.000 kr. i moms.
Vi har i årets løb haft udgifter på ca. 4.000 kr, med tilsvarende 25% moms (indeholdt i de 4.000).
Til årsregnskabet noterer jeg derfor en nettoomæsætning på 16.000 kr. og et årets resultat på 13.000 Og laver en note med momsspecifikation der hedder noget i stil med "salgsmoms: 4000, købsmoms: 1000, indbetalt til skat (kvartalsvis afregnet): 3000".



2. af vores overskud på 13.000 angiver vi hver især 6000 til skat, som bliver beskattet med ca. 39 pct. (personbeskatning). Dvs. vi har et overskud på ca. 7000, som vi frit kan benytte til privat sjov og spas ;-)..

3. julegaver, virksomheder kan vel i princippet godt give julegaver til ansatte, men vel ikke til ejere?


4. Den ene medejer har været formand for en forening der har eksisteret i mange år, de har nu besluttet at opløse foreningen. I dens levetid opbyggede foreningen et lager (de lavede bøger mv., og har fortsat ca. 200 bøger stående som ikke er blevet solgt). Disse aktiver ønsker virksomheden nu at overtage. Foreningens kasserer har nu oplyst mig at foreningen i princippet har gæld. Nemlig til formanden. Og for at opløse foreningen vil vi princippet mene at vi opkøber den for et beløb svarende til dens gæld.
Problemet derved er bare at der i princippet ryger penge direkte fra virksomhedskontoen til en af ejernes lomme. Er det ikke lidt kritisk? Hvordan kan vi løse dette problem? Eller er det ikke muligt at opkøbe sådan en forening (de drejer sig om 2-3.000 kr.).



 



Med venlig hilsen



Hans



Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Hans



Jeg kan godt svare på spørgsmål 3: Nej, ikke ejere.

De øvrige spørgsmål kunne jeg måske også svare på, men det er temmelig omfangsrigt med sådan en mail, så selvom jeg har set den inden flytningen, har jeg sprunget lidt over...

Men spørgsmål 4: Det kan i mange tilfælde godt lade sig gøre, man skal bare holde tungen lige i munden og sørge for dokumentation.

Dine beregninger i spørgsmål 1 og 2 lyder såmænd ikke helt hen i vejret. Du har nok meget godt styr på det. Men uden at kende de konkrete forhold, er det jo svært at OK-e det "bare lige".

Jeg vil foreslå dig, at du laver et regnskab inkl. emnerne i spm. 4 og så får en bogholder/revisor/rådgiver til at læse det igennem sammen med dig.

Tilmeldt 17. Nov 06
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Hans,



Hermed et par svar til dine spørgsmål:



1)

 Din beregning af årets resultat ser rigtig ud, idet du trækker udgifter for 3.000 kr. fra omsætningen på 16.000 kr.

Du behøver som sådan ikke at lave en note for momsen, idet den er afregnet og ude af verden.

Du bør dog lave noter til din omsætning og i særdeleshed dine
omkostninger, hvor du beskriver under hvilke kategorier omkostningerne
fordeler sig (ex.: løn, lokaler, salgsomkostninger mv.).



2)

Af jeres overskud på 13.000 kr. angiver I hver 6.500 på jeres
selvangivelse i rubrik 111. Når I så har betalt skat, er pengene
naturligvis til jeres frie afbenyttelse.



3)

Som Anette også siger må en virksomhed gerne give sine ansatte
julegaver (og julegaver til en værdi under 500 kr. er skattefri modsat
almindelige gaver, dog ikke hvis det er gavekort eller kontanter).
Ejere kan ikke få julegaver.



4) Prøv evt. at få en rådgiver på sagen, det er noget nemmere at tage
stilling og give kvalificeret rådgivning når man kender sagen lidt
bedre.








Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Har virksomheden noget at bruge bøgerne til. Lad os antage det. Så køber I bøgerne og "formanden" får udbetalt sit tilgodehavende af de midler I indskyder. Længere er den ikke såvidt jeg kan se.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)