Hej med jer. Jeg er stødt in i et lille problem min "lille" hjerne ikke helt kan forstå. Jeg har igennem den sidste måned i min nye shop solgt en del vare. Til at starte med brugte jeg kun Post Danmark til pakkerne. Ved brug af portoudlæg behøver jeg ikke opkræve moms på pakkelabels. (Det er det præcise portobeløb kunden betaler). For at gøre handlen billigerer for kunden er jeg begyndt at bruge GLS som valgmulighed. Lige nu er systemet sat sådan op at det igen er det præcise beløb kunden betaler for fragten (dog uden moms). Således betaler kunden: Varens pris f. eks. 200,- dertil lægges 25% moms således 250,- Kunden betaler 59,- i fragt Jeg køber fragten for 59,- hos GLS. Nu vil jeg forstå det sådan at jeg også skal svare moms af de 59,- ? Det vil sige jeg betaler momsen på fragten for kunden. Har jeg mulighed for at fratrække købsmomsen når jeg køber fragten hos GLS og hvad ville det kræve af dokumentation? Jeg må have overset et eller andet? Hvorledes forholder det sig med mine faktura? Lige nu beregnes der jo ikke moms af fragten selvom der sendes med GLS? Hvorledes bærer i andre shop-ejer jeg ad? Mvh Benjamin |
Ja det er rigtigt - ingen moms hos PD , ved private.
Du må give kunderne valgmuligheden mellem PD og GLS
Ved GLS, må du så tillægge momsen på fragten så kunden betaler for det
( lige nu gør du det for dem)
Og ja du kan godt trække momsen fra i dit samlede regnskab.