Hej derude Jeg er blevet tilbudt at købe 10% af den webside jeg arbejder for. Pris: 200.000 kr. Siden omsætter for 1,5-2 mill. årligt. Vi sælger internettjenester og har derfor relativt lave udgifter, dog går en del til markedsføring. Jeg vil skyde på, at der er et overskud på ca. 1 mill. om året. Jeg vil selvfølgelig gerne sikre mig at jeg gør et godt køb, så mit spørgsmål lyder: Hvordan regner man ud hvor meget sådanne sites er værd? Hvad ville diverse investorer give for sådan en, hvis nu vi besluttede os at sælge?? Håber på nogle gode råd. Med Venlig Hilsen |
Hej Martin,
Jeg antager, at din evt. fremtidige ejerandel på 10 % også vil give dig 10 % af det estimerede overskud på Kr. 1 mill. Såfremt den beregning holder stik, vil jeg mene, at Kr. 200.000 er en rigtig god pris for dig.
Jeg har selv for nylig købt en virksomhed, og den investering er ikke tjent ind på de to år, som din investering vil være det. Når det er sagt, må jeg selvfølgelig lige pointere, at jeg ikke ved noget om hvor sandsynliget det er, at de fremlagte tal vil være de samme to år frem.
Mvh
Claus