Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er en hjemmeside værd?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 11. Mar 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :
    Hej derude

Jeg er blevet tilbudt at købe 10% af den webside jeg arbejder for. Pris: 200.000 kr.

Siden omsætter for 1,5-2 mill. årligt. Vi sælger internettjenester og har derfor relativt lave udgifter, dog går en del til markedsføring. Jeg vil skyde på, at der er et overskud på ca. 1 mill. om året.

Jeg vil selvfølgelig gerne sikre mig at jeg gør et godt køb, så mit spørgsmål lyder:

Hvordan regner man ud hvor meget sådanne sites er værd? Hvad ville diverse investorer give for sådan en, hvis nu vi besluttede os at sælge??

Håber på nogle gode råd.

Med Venlig Hilsen

Tilmeldt 1. Sep 06
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 20:09
Hej Martin,

Jeg antager, at din evt. fremtidige ejerandel på 10 % også vil give dig 10 % af det estimerede overskud på Kr. 1 mill. Såfremt den beregning holder stik, vil jeg mene, at Kr. 200.000 er en rigtig god pris for dig.

Jeg har selv for nylig købt en virksomhed, og den investering er ikke tjent ind på de to år, som din investering vil være det. Når det er sagt, må jeg selvfølgelig lige pointere, at jeg ikke ved noget om hvor sandsynliget det er, at de fremlagte tal vil være de samme to år frem.

Mvh

Claus

Tilmeldt 11. Mar 06
Skrevet kl. 20:27
Tak for svaret.

Har du nogen anelse om hvad sådan en side er vurderet til rent salgsmæssigt?

I og med jeg arbejder med siden i forvejen, napper jeg i forvejen ca 30% af overskuddet. (som løn)

Det jeg er mest interesseret i at vide er, hvor meget sådan en side kan handles for, hvis nu vi beslutter os at sælge den til eksempelvis en udenlandsk investor (eller hvis jeg skulle beslutte at sælge min andel på 10%)

Tilmeldt 1. Sep 06
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 20:58
Det er jeg vist ikke den rette til at svare konkret på. Jeg tror heller ikke andre kan give et byd uden at kende meget mere til potentiale, risiko m.m.

Svaret i mit første indlæg var som sagt udelukkende baseret på, at de angivne oplysninger omkring nøgletal kunne fremskrives direkte over en periode på 2-4 år.

Mvh

Claus

Tilmeldt 17. Nov 06
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 22:06
Hej Martin,

Som Claus også siger lyder det, under de givne forudsætninger, som en ganske attraktiv investering idet indtjeningshorisonten kun er 2 år. Det er temmelig usædvanligt og de gunstige vilkår må tilskrives at du allerede er inde i virksomheden.

Mht. videresalg er det ganske enkelt umuligt at komme med et kvalificeret skøn på en salgsværdi, specielt for os, der ikke kender særlig meget til de konkrete forhold omkring virksomheden. Du skal nok selv forsøge at føle dig frem, med udgangspunkt i de oplysninger du har. Mht. udenlandsk investor (hvis jeg forstår din mening med formuleringen korrekt), skal siden nok være forholdsvis unik og "stor" eller i hvert fald have potentiale til at indgå i en større enhed.

/Mads  

Tilmeldt 11. Mar 06
Skrevet kl. 22:33
All right

Er der ikke en tommelfingerregel som siger at hvis en virksomhed har et overskud på x kr. årligt, vil den typisk blive vurderet til (kunne sælges for) ca. 20x ?

Mvh

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 22:42
Hold da op! Så har jeg dælme lige en lille biks jeg gerne vil sælge hvis der da lige er nogen der har en 20-30 mill :)

Jeg tror måske nærmere tommelfingerreglen er noget med at salgsprisen
vil være 1 eller 1½ gange omsætningen, uden at vide noget konkret om
det.

Peder

Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 160
Skrevet kl. 22:43
Jeg mener at man siger firmaets resultat efter skat x 4-5 + egenkapitalen.

Det er meget meget forskelligt fra branche til branche.....men dette er ifølge en erhvervsadvokat en god tommelfinger regel.

Fra Ringsted
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 22:52
Siden kan ikke værdifastsættes før vi ved hvad det drejer sig om.

Jeg har solgt internetsider hvor prisen har været fra 20-4 gange overskud

Tilmeldt 17. Nov 06
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 23:01

Dato: 07-12-2006 22:52:13 Forfatter: Ronnie Gasseholm

Siden kan ikke værdifastsættes før vi ved hvad det drejer sig om.

Jeg har solgt internetsider hvor prisen har været fra 20-4 gange overskud

Det var nøjagtig min pointe med mit foregående indlæg. Det er ikke muligt at lave et kvalificeret bud og det giver ingen mening at forsøge, da det i bedste fald vil være tom og ligegyldig snak.

For den rette hjemmeside (læs: unik), kan salgsprisen være fra 2 gange til 1.000.000.000 gange (Skype havde vist underskud da de blev solgt for ved ikke hvor mange milliarder - selvom det ikke er en fuldgyldig sammenligning).

/Mads

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)