Hej, Jeg har et par spørgsmål blandet med en opfordring til vlogs-indehaverne om at lave "transcripts" af deres vlogs. Efterhånden som vlogs er blevet mere og mere udbredt har det undret mig, tilfører de overhovedet noget til ens SEO? Kan Google "se" vlogs? er det kun tags og overskrifter Google ser? De fleste vlogs jeg har stødt på, b.la. M.T.'s har ikke nogen "transcripts" af videoen, er der en grund til det udover dovenskab :) Ville det ikke være bedre for ens SEO, at få det der foregår i videoen skrevet ned? Eller vil det være DC? (hvad jeg nu ikke tror det vil være, men man ved aldrig med Google. :) Udover SEO-værdien, er det heller ikke altid man har tid til / eller lyst til at lytte en vlog igennem, hvorimod hvis det også var skrevet ned, ville man hurtigt kunne skimte det igennem. Derudover skal man jo også tænke på dem med handicap / hørehæmmede, laver man ikke en unødvendig begrænsning af ens målgruppe, ved ikke at ha' et skriftlig udkast af videoen? Det var så nogle ting vedr. vlogs jeg undrede mig over. (Ved ikke om det måske passede bedre til cafe-tråden, men det omhandler jo SEO?) Mvh, |
Du har ganske ret i forhold til traditionel tekst-baseret SEO. Hvis folk altså tilføjer en form for transcript af indholdet af deres vlogs, vil det forbedre deres synlighed ganske meget i forhold til søgemaskinerne. (Et væld af potentielle ekstra long-tails).
Men jeg synes nu, at det er lidt kækt at kalde det dovenskab, når folk ikke gør det. For det tager nemligt rigtigt meget arbede at renskrive sådan en omgang, og der er man også nødt til at foretage en cost-benefit analyse af det.
Et godt kompromis kan være at opsummere det væsentligste fra videoen i et resumé nedenfor selve videoindslaget. Det vil også gøre siden brugbar overfor handicappede og folk, som ikke har lyst til at se hele videoen.
I forhold til, hvad Google kan se, så indekserer Google jo også forskellige former for videoklip og i nogle tilfælde indsættes de i søgeresultaterne. Det må også kaldes en ikke uvæsentlig SEO-effekt, hvis man kan få placeret en video i søgeresultaterne for relevante udtryk.