Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af smedefirma i Sverige

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Aug 06
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Venner!

Jeg skriver fordi jeg kraftigt påtænker og starte et lille smedefirma i Sverige, da udgifter til lokaler her er væsentligt billigere.

Er der nogen her der kender juraen i Sverige, med firmaformer? regnskabspligt, kørepenge, osv.?

Hvordan med momsen? skal sælge størstedelen af mine vare til Danmark, er der noget her man skal være opmærksom på?

Min kammerat flytter derop og står for produktionen og jeg bliver i DK og står for salget, skal jeg så betale skal i Danmark?

Håber her er en der ved en masse om dette!

Morten

Fra København
Tilmeldt 6. Sep 06
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 16:17
Ja du skal påregne lidt længere tid til tingene i Sverige, ting tager tid.

Du kan vælge at have et Handelsbolag (dansk enkelmandsfirma) Eller et AB=Aktiebolag pris kr. 125,000 svenske bananer (Aktieselskab).

Du skal starte med at hive fat i skatteverket og PRV Patent og Registreringsverket (svensk erhvervs og selskbsstyrelse), brug også øresunddirekt, det fungerer vidst efterhånden ok.

Hvis du har specifikke spørgsmål, kan jeg godt hjælpe jeg har boet i Sverige i 6 år, hvor af jeg har drevet forretning i DK i 2 af dem.

Tilmeldt 15. Aug 06
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 08:11
Hej Jesper

Tak for dit svar, jeg vil meget gerne trække lidt på dig, kender intet til skatteforhold osv. i Sverige, vil kigge lidt på de sider du beskriver.

Hvad med holding selskaber er det på samme måde som i DK? Ved du noget om arbejdstilsyn o.l. i Sverige?

Jeg har hørt noget om, at når man ansætter personale i Sverige er det svært og afskedige dem igen, er det rigtigt?

Morten

Fra København
Tilmeldt 6. Sep 06
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 11:31
Ja mener det er samme med holding som i DK eller ihvert fald meget lig, men du skal nok have fat i en svensk revisor eller lign.

Du kan sagtens ansætte i Sverige du må bare ikke fastansætte folk, de skal have en tilsvidera anställning, som betyder noget i stil med midlertidig, det er meget normalt herovre netop på grund af at hvis du først er fastansat har du næsten job for livet

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)