ville lige høre jeres input og viden om følgende område.
Jeg har en kunde som har nogle produkter der vil være geniale at sælge til automekanikere og værksteder. De steder hvor han har solgt produktet er det blevet varmt modtaget. Nu er det sådanne at produktet er et stykke værktøj som mekanikerne kan bruge i hverdagen og som ikke skal skiftes mere end en gang om året eller sådanne noget, og kundens fortjeneste vil kræve at han skal mere end et stk i timen hvis han skulle lave canvas for ikke at have en løn på lavde med en lærling eller øst europæer.
Han foreslog så at han gravede alle de infomationer op på autoværksteder og des lignende og så sendte vi en vi en mail rundt til dem med information om produktet og hvor det kunne købes. Vil det lovens øjne blive anset for at være spam eller hvad ?
Som Vejsmose skriver er reglerne klokkeklare på det område. Markedsføringsloven skriver det også ganske klart.
§ 6.
En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.
Dog er der en undtagelse, at hvis vedkommende tidligere har handlet i ens butik, og har fået mulighed for at sige nej tak (man skal have valget, det er ikke nok at man ikke selv siger nej) til reklamehenvendelser pr email.
Jeg vil anbefale jer at sende jeres "emails" ud som almindelig post, så overtræder i ikke nogle regler, medmindre i henter jeres adressedata fra cvr og ikke respekterer markedsføringsbeskyttelse.
Alternativt kan man ringe rundt og spørge om lov til at sende en email, det er nok bare mindst lige så tidskrævende som at sende det pr post.
Stk. 2. §§ 1 og 3 og § 13, stk. 3 og stk. 6, nr. 1, finder ikke anvendelse på virksomheder omfattet af lov om finansiel virksomhed, i det omfang økonomi- og erhvervsministeren har udstedt regler på de pågældende områder.
§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.
Udfra dette gælder reglen ikke for erhvevsdrivende....
Der er forskellige regler for markedsføring for hvem den er møntet. I Markedsføringslovgivningen er der undtagelser, som skrevet ovenfor. Jeg skal ikke gøre mig klog på jura.
hmmm så må vi jo håbe på at der sidder en jura kyndig, der gider forklare en midtjysk ikke jurasprog forstående iværksætter ;) har vi sådanne nogle på lager Thorborg :)
§1 stk. 2 fortæller blot, at markedsføringsloven ikke gælder for finansielle virksomheder, så længe andre regler om god skik er udstukket af økonomi- og erhvervsministeren. Markedsføringsloven gælder altså både for B2C og B2B og din kunde kan derfor komme i store problemer, hvis han vælger at markedsføre sig via uopfordret e-mail.