Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Timepris for freelance grafiker i virksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg er blevet spurgt af min tidligere arbejdsplads, om jeg ville komme og arbejde nogle dage/timer i virksomheden nu hvor der er ved at være ferier. Dette har jeg naturligvis sagt ja til, da jeg meget gerne vil hjælpe når der er brug for det. Men jeg er lidt i tvivl om timeprisen. Virksomheden er et trykkeri.

Da det er min tideligere arbejdsplads vil jeg selvfølgelig gerne være fair overfor dem og give en god pris, men jeg vil heller ikke komme i den situation, at jeg bagefter føler mig snydt.

Normalt ligger min timepris på for grafisk arbejde på ca. 600,- .... Hvad mener i at prisniveauet bør være for en lejet grafiker ude i en virksomhed?

Hilsen
Poul

 

Design, layout & personlighed - www.sonnegrafisk.dk

Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Der må da sidde andre i grafikerAmino der har siddet i min situation? :)

Design, layout & personlighed - www.sonnegrafisk.dk

Tilmeldt 11. Aug 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kender situationen. Min timepris ligger normalt på samme niveau som dit, når jeg giver fast tilbud på en opgave.

Min timepris for freelancearbejde på reklamebureauer ligger på 300-350 kr afhængig af opgavetypen og antallet af timer. Jeg oplever, at freelancepriserne mange steder er presset i bund, så selv på de større bureauer, er det svært at få meget mere end 300 kr i timen. Men det er også acceptabelt.

Nogle steder er jeg blevet tilbudt ned til 200 kr, og det har jeg takket pænt nej tak til. Det kan man betale en grafiker/AD'er, som er mindre erfaren eller nyuddannet.

Fra Århus C
Tilmeldt 2. Mar 06
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Poul

Jeg er også grafisk designer/AD'er, arbejder dog mest med egne kunder. Jeg mener også en fast aftale, som du har fået, burde ligge på min. 350 - 450,- pr time, hvis du har nogle års erfaring. Man kan så snakke mængderabat hvis det eskalerer i faste timer månedligt, eller du får nogle store opgaver.

Mvh Rasmus

 

www.logomotiv.com

Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Super! Så fandt jeg ud af, at jeg ikke var helt forkert på den :) .... Jeg mente også at den mindst burde være på 300,- pr. time. 

Tak for hjælpen! :)

 

Design, layout & personlighed - www.sonnegrafisk.dk

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har typisk betalt mellem 300 og 500 kr. pr. time. for grafikere.
Jeg er også blevet tilbudt langt højrere priser.
Jeg beregner selv 500 kr. pr. time for freelancegrafikerarbejde med mindre der også indgår kreativt arbejde - så koster det mere.

mvh Hans

Tilmeldt 11. Aug 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 08:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan definerer i freelancearbejde? Jeg har én timepris, når jeg arbejder for slutkunden, og en anden til reklamebureauer, som skal kunne videresælge mit arbejde med fortjeneste. Og selvom bureauerne sælger timerne videre til 700-1200 kr, har jeg ikke oplevet nogen, der vil betale mere end 350 kr i timen for freelance grafiker/AD-timer. Og det er for kreativt grafisk arbejde, dog ikke så meget koncept og idé – men layout og rentegning på højt niveau.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Når jeg skelner mellem forskellige typer arbejde, tænker jeg først og fremmest på, om jeg er fair overfor min kunde.

Min tilgang til grafisk arbejde er næsten altid, at jeg laver det i forbindelse med en opgave, hvor jeg står hele udformninngen af materialet - f.eks. en brochure fra idé til tryk og evt. distribution. I en sådan proces skelner jeg ikke mellem grafikertimer og kreative timer, fordi den grafiske del af arbejdet er så lille. Hvis den grafiske del er større, hyrer jeg i reglen en freelancer.

Hvis jeg lige rentegner et logo eller sætter en flyer op ud fra fire billeder og en tekst, som kunden har i forvejen, synes jeg ikke, jeg kan tage min almindelige timepris - så enten sender jeg kunden videre, eller også laver jeg opgaven til en lavere timepris.

Men er heller ikke primært grafiker. Jeg er kommunikationsmand, der også arbejder grafiksk.

Måske svarer det dig på, hvordan jeg skelner.

mvh Hans

Tilmeldt 7. Mar 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er lettere chokeret over de forholdsvis lave timepriser I opererer med.

Jeg har selv i mange år haft to timepriser: 900 kr for kreativt arbejde og 600 kr for produktion/rentegning/rettelser - når jeg arbejder freelance/selvstændigt. Jeg overvejer en enhedspris på 750 kr og kommer nok til at tabe lidt på det, men det er nemmere...

Det skal retfærdigvis nævnes, at jeg ikke har mange kunder (men nok i fht. min tid, da jeg også muntrer mig med billedkunst). Som regel blir der ikke spurgt til prisen før jobbet - jeg tæller timer - og kunden betaler. Selvfølgelig sker det, at jeg udregner tilbud før jobbet - og så "brænder fingrene" lidt, eller tjener mere end ellers.

Jeg har sågar fornylig oplevet, at en kunde opfordrede mig til at skrive en større faktura - jeg havde også holdt meget igen på timerne. Jeg har også nærmest foræret arbejde væk, for at få foden indenfor, men det er absolut undtagelsen - jeg prøver at undgå prisdumping. Det synes jeg også, at andre skal gøre. Jeg ved godt, at alle med en pc eller mac kan lege designere og grafikere i dag, og chefernes døtre og nevøer er de "værste" :-)

Pengene er vigtige for de fleste, men tillid til kompetence mv. og fuld tilfredshed med det du afleverer er altafgørende, så betaler de fleste (seriøse) gerne lidt mere.

Bureauerne trykker selvfølgelig priserne - fordi de kan. Og fordi I lader dem.

Jeg meldte mig i sin tid ind i foreningen Tegnerne, som havde en prisliste - og som bl.a. havde til formål, at holde pristrykkeri væk fra branchen. Men soliidaritet er ikke så moderne, som da jeg var ung :-) Virksomheder laver karteller aht. økonomisk "solidaritet".

På min hjemmeside www.michaelreinhardt.dk kan du finde et afsnit om prissætning.

Penge er ikke alt, og vi kreative vil ofte arbejde gratis, fordi vi elsker de kreative udfordringer...

Fortsat go' dag

Confused

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)