Hej Jeg har ikke det store kendskab til købeloven, men håber at få nogle gode kommentar her. Må man i en webshop på forsiden f.eks. skrive: 1. Køb for 500 kr. varer og få en pose gratis kaffe med i købet?? 2. Køb for 500 kr. varer og få en gave til en værdi af 40 kr. med i købet?? 3. Køb for 500 kr. varer og deltag i lodtrækning om en DVD afspiller til en værdi a 2000 kr.?? Ja det var de spørgsmål jeg ønsker svar på. På forhånd tak for hjælpen.. M.v.h. www.sw-handel.dk - shoppen med mange julegaveideer.. |
Så hut jeg hvisker fra min undervisning i erhversret på HD er dette reguleret af markedsføringsloven.
Punkt 1 og 2 er begrebet tilgift, det er som udgangspunkt ulovligt med mindre varen har en ubetydelig værdi eller er naturligt relateret til den oprindelige vare, som eksempelvis:
køb en skorte - få et slips
køb et par sko - få et par sokker eller
køb en kaffemaskine og få en pakke kaffe.
Det er således ikke lovligt at give en pakke kaffe ved køb af en tennisketcher.
Det er derimod lovligt at give en rabat ved køb for et bestemt beløb.
Når alt dette er sagt mener jeg at markedsføringsloven ændres på dette punkt så det snart (måske allerede 1/1) bliver tilladt med tilgift.
Omkring punkt 3 er jeg faktisk lidt i tvivl om konkurrencer må være købsbetinget - tror det faktisk ikke