Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra lønmodtager til selvstændig

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Aars
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 238
Fra  e-kompagniet ApS Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej folkens

Jeg har fået et tilbud fra min nuværende arbejdsgiver om at blive selvstændig/freelancer, istedet for at fortsætte som deltidsansat.

Da jeg allerede har flere freelance opgaver, og derfor allerede har planer om at starte selv, passer det jo meget godt ind.

Nu til spørgsmålet: For hvordan undgår jeg at snyde mig selv. Mit nuværende lønniveau er ok, men jeg skal selvfølgelig have lagt nogle % oveni, da jeg jo som selvstændig selv skal afholde ferie mv. Men præcist hvor meget? Feriepenge er jo 12,5 % men hvor meget ekstra bør man lægge oveni for at modsvare løn ved sygdom og hvad der ellers kan være?

Jobmæssigt er der tale om grafisk arbejde, både til tryk og web, samt vedligeholdse og udvidelse af website/shop

Mvh
Regin Madsen
Wannabe selvstændig

Mvh Regin Madsen
www.e-kompagniet.dk - websider og shopløsninger baseret på dynamicweb, wordpress/woocommerce, umbraco og magento

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:25
Tilmeldt 19. Jun 06
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 09:42
Hej Regin

Der findes en udregning som DA (mener jeg) har lavet og den siger at der til en timeløn skal lægges 36%, så har man den reele udgift på en medarbejder. De 36% dækker; feriepenge, pension, sygedage, efteruddannelse, sociale afgifter etc. Jeg vil derfor mene at du ihvertfald skal lægge 36% oveni din nuværende løn.

Mvh. Lone

Tilmeldt 14. Oct 06
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 09:43
sådan et skud...  som "nybegynder" selvstændig kan du måske være tilfreds med 275-300 +moms pr. time.  sener det dobbelt.    Du kan gå ud fra hvad en ëks. en bilmekaniker værksted tager pr. time nu om dage. ring og høre rundt   (ikke svendeløn, men mesterpris)   Det er altid et godt fingerpej.  Du skal tage hvad en svend får + mester som ofte er det samme-  altså en FAKTOR X 2 (dobbel). Hvis du syndes det er mærkelige, kan du tage en ansat bogholder X 2  vil også give en fair løn og en fair pris din kunde skal betale.  Når du så får 5mand ansat en dag :-)  = 5 X alm løn = til dig + din egen X 2 = 7 :-) 
Tilmeldt 14. Oct 06
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 09:48
Dato: 24-11-2006 09:42:05 Forfatter: Lady_Godiva
Hej Regin

Der findes en udregning som DA (mener jeg) har lavet og den siger at der til en timeløn skal lægges 36%, så har man den reele udgift på en medarbejder. De 36% dækker; feriepenge, pension, sygedage, efteruddannelse, sociale afgifter etc. Jeg vil derfor mene at du ihvertfald skal lægge 36% oveni din nuværende løn.

Mvh. Lone

Det er da hvis ikke nok med +36% ?  En freelancer = selvstændig = egen bil / lokaler / kontoer osv. og alle udgifter til eks. bogholder  osv.     Det er der mange selvstændig går ned på, at de arbejder for billige. Det er ok i 1år tid, men på længer sigt går den bare ikke.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:51
Jeg har to svar:

1.

Du skal lave en forretnignsplan og herunder et budget for din virksomhed.

Ud fra dit ønske om samlet årligt overskud, kan du beregne den pris, dine kunder (herunder din nuværende arbejdsgiver) skal give for dine ydelser. Ved prisfastsættelsen skal du også overveje, hvad dine yderlser er værd for din kunde. Det er jo OK, at du tjener godt på dine ydelser, hvis blot dine kunder er tilfredse med sammenhængen mellem pris og kvalitet.

Du bør også kigge på, hvad dine konkurrenter tager for tilsvarende ydelser, så du ikke risikerer at miste for mange kunder ved at blive underbudt.

I denne tankegang - som jeg hælder til - skal du ikke tænke i procent. Tvært imod skal du regne ud, hvad du er værd.

Jeg giver ofte 3-400 kr. for faglærte freelancere og mellem 30 og 70% til provisionslønnede.

For specielle videnskrævende ydelser er prisen ofte meget højere.

2.

Når jeg laver projektbudgetter, som indeholder løn beregner jeg i reglen 25% i overhead til den løn, som lønmodtagerens skat beregnes af. I nogle tilfælde - ved overenskomster med høj pension - er det nødvendigt at beregne et højere tal. Der skal som du selv nævner være 12,5 % til feriepenge. Der skal måske være 4-12% til pension og der skal være en sjat til administration. Desuden mener jeg, at din nuværende arbejdsgiver bør svede lidt for sin frihed.

Held og lykke med dit forehavende.

Du får verdens flinkeste chef - jeg håber, du kan håndtere ham.

mvh Hans

Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 10:36
"Desuden mener jeg, at din nuværende arbejdsgiver bør svede lidt for sin frihed. "

Lige præcis ovennævnte mener jeg (også) er vigtig. Har du lang ancinnitet "forærer" du for meget væk. Et aktiv kan man vel tillade sig at kalde det.

Mvh/

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 13:51
Dato: 24-11-2006 09:47:53 Forfatter: Biz. Since 1992

Det er da hvis ikke nok med +36% ?  En freelancer = selvstændig = egen bil / lokaler / kontoer osv. og alle udgifter til eks. bogholder  osv.    Det er der mange selvstændig går ned på, at de arbejder for billige. Det er ok i 1år tid, men på længer sigt går den bare ikke.

Helt enig.

Desuden er der mange der glemmer at indregne tid og omkostninger til at skaffe opgaver i deres timepris. Hvis man i snit bruger eksempelvis fem timer i ugen på at opsøge nye opgaver, så der altid er noget i ordrebogen, så er det jo fem timer i ugen hvor man ikke får løn. Det "tab" skal jo så lægges ovenpå timeprisen.

mvh Carsten
Fra Aars
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 238
Fra  e-kompagniet ApS Skrevet kl. 15:55
tak for alle svarene, det gav lidt ballast til når "priskrigen" bryder ud :-)

Mvh
Regin Madsen

Mvh Regin Madsen
www.e-kompagniet.dk - websider og shopløsninger baseret på dynamicweb, wordpress/woocommerce, umbraco og magento

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 17:52
HK har (havde i hvert fald for et par år siden :)) en glimrende "brochure", med titlen Freelancer. Den indeholder bl.a. en del tanker omkring udregning af prisniveau. :)
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)