Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ransagning af servere og teledata udlevering?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Min nye virksomhed er omfattet af 'udbyderbegrebet' (som i 'internet udbyder').  Jeg kan således risikere at få brugere der potentielt er kriminelle (ligesom en kriminel f.eks. kan bruge en telefon, så kan han også bruge min kommende service).

Er der nogen der kan fortælle mig hvilken lov der omhandler udlevering af teledata til myndighederne (politiet) eller evt. ransagning af servere?

Jeg tænker specielt på hvilken grad af kriminalitet skal der være tale om før politiet må bede om udlevering af teledata (f.eks. IP adresser osv.) eller ligefrem ransage en server? Er det ligegyldigt om vi snakker om en cykeltyv eller en terrorist? kan politiet opnå dommerkendelse i begge tilfælde?

Ved evt. ransagning af server, kan virksomheden så påstå de har 'glemt' login informationerne?

Jeg har prøvet at søge det på nettet men har ikke fundet den egentlige lovtekst endnu. Hvis nogen kan pege mig i den rigtige retning vil det være en stor hjælp.

F.eks. er det vist nok sådan i Sverige at de kun må bede om oplysninger hvis der er tale om kriminalitet der kan give mere end 3 års fængsel eller deromkring. Er der tale om noget tilsvarende i Danmark?

På forhånd tak!

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

MaxJensen:
Ved evt. ransagning af server, kan virksomheden så påstå de har 'glemt' login informationerne?

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2445

I tilfældet af at du ikke har adgang til oplysningerne, bliver serverne beslagt og taget til retsteknisk undersøgelse. Derfor bruges der i telebranchen mere end 200 mill. årligt på at sikre at politiet får hvad de skal have, når de spørger.

Dommerkendelserne afhænger af konkrete vurderinger, og der er flere juridiske termer i spil. Således kan man efterforske en cykeltyv, hvis man har en formodning om at han kender Stein Baggers kontonummer.

Michael 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)