Mange tak for jeres tilbud og super mange tak for hjælpen fra Mathy. Han tilbød at lave det gratis og det tog jeg faktisk imod. Han lavede på ganske kort tid et ganske fantastisk arbejde, som jeg er rigtig glad for. Vi kunne på baggrund af denne tråd starte en meget interessant debat omkring prissætning af ydelser og i det hele taget om hvor DK er på vej hen, men denne snak fortjener nok sin egen tråd. Når det så er sagt, så forstår jeg godt, at man som udbyder af forskellige ydelser i DK, bliver frustreret over at mange markeder underbydes af unge freelancere, udenlandske leverandører osv. Det forstår jeg udmærket godt, men kære venner, dette er virkeligheden og den er vi nødt til at forholde os til. Jeg ejer bl.a. et motionscenter og jeg blev også skide sur da Fitness World åbnede i DK og dumpede priserne til det halve og jeg blev endnu mere "sur" da Equinox for et par år siden, gik ud og forærede deres medlemskaber væk. Det kan man jo på ingen måde konkurrere imod, hvis man gerne vil levere et seriøst produkt og det knækkede Equinox jo så også nakken på, fordi de ikke forstod at få folk til at betale for eventuelle tillægsydelser, men Fitness World eksisterer altså stadig og det er i dag dem der sætter "dagsordenen" i denne branche - på trods af deres lave priser. Ved at Mathy går ud og leverer en, med al respekt, lille ydelse, som et logo, så kan det åbne en masse nye døre for ham, iform af måske at sælge hele websites eller andet efterfølgende. Faktisk er jeg allerede i dialog med ham . Jeg kan i forlængelse heraf stærkt anbefale bogen "Free" af Chris Anderson som er en fantastisk bog om, hvordan han mener at "verden" kommer til at se ud fremadrettet. Hans grundlæggende påstand er, at næsten alle kerneydelser bliver gratis og at man kun skal betale for eventuelle tillægsydelser og det tror jeg langt hen af vejen, at han har ret i og nu skal dette ikke udarte sig en politisk diskusion, men spørgsmålet er om vi her i DK kan blive ved med at forlange priser for vores ydelser, som ikke kan konkurrere med tilsvarende ydelser, som f.eks. leveres af danskere som f.eks. er bosat i Østen og som kan levere 100% "identiske" ydelser, til den "halve" pris? Vi kan selvfølgelig godt sætte os hen i hjørnet og være sure og stædigt fastholde vores prisniveau, ligesom bl.a. jeg har gjort i fitness branchen, men spørgsmålet for mig at se, er hvor længe? Jeg har den største respekt for, at man gerne vil have en god pris for sine ydelser, men verden har bare ændret sig og det gør den fortsat, så spørgsmålet er om ikke Mathy´s måde at gribe tingene an i denne tråd, kunne være en måde at differentiere sig og dermed få åbnet en masse nye døre? Og ja, jeg ved godt at jeg her sætter visse sind i kog, men prøv alligevel at tænk lidt over det. Jeg har selv indført visse tiltag af denne karakter i de brancher hvor jeg færdes og ja, det virker super godt Nå, nu fik jeg vist alligevel skrevet langt mere, end det egentlig var tiltænkt. Jeg synes bare at hele denne problematik er yderst interessant og noget vi alle er nødt til at forholde os til, med mindre at man er enerådende på et marked og det er der ikke ret mange af os, der er ret længe Ha en fantastisk dag og igen, mange tak for jeres tilbud og indspark i denne tråd Dbh fra Jørgen |
Må man se logoet ;-)