Jeg er uddannet kontorassistent og her får du, hvad jeg lige kan huske -det er nogle år siden, så måske jeg husker lidt forkert eller måske de har ændret nogle regler siden hen.
For at få en elev skal der være en på kontoret som kan oplære eleven.. personen kan fx være kontoruddannet eller andet (fx revisor osv) som er relateret og skal have været uddannet mindst to år. Det behøver ikke være samme person som lærer eleven om alle arbejdsområder, men man skal have en fast kontaktperson som står for det overordnede.
Man får et skema som eleven skal følge - det er vigtigt, at eleven kommer hele vejen rundt i firmaet, dvs du kan ikke bare kun sætte eleven til at taste ordrer, de skal også lærer en del bogholderi, edb, markedsføring osv. Jeg havde et skema vi krydsede af i, for at være sikker på, man kom hele vejen rundt og så jeg fx havde ekstra opgaver omkring markedføring i 3 måneder, omkring debitorbogholderi i 3 måneder osv. Så man skal simpelthen være med til at udføre de opgaver i praksis, som man har lært om på skolen.
Eleven skal på skoleophold en gang imellem og har krav på noget ferie i løbet af året + 3 ugers sammenhængene ferie. Man må ikke være alene på kontoret, der skal altid være nogen til stede.. og endelig, du må ikke bruge eleven som billig arbejdskraft, så de kan ikke bare rende rundt og gøre rent og lave kaffe.