Hej, et hurtigt spørgsmål, hvornår må man sende en kund (B2B) til inkasso, hvor mange rykkere SKAL man sende? Kan man bare varsle om inkasso i rykker 1 og så sende dem til inkasso efter varslet eller skal der sende 2 rykkere først inden inkassooverdragelse.
Jeg vil gerne have et link om muligt til en retsinfo side, men kan ikke finde noget selv på nettet.
Når betalingsfristen er overskredet kan du i princippet sende dem til inkasso - dog skal kunden have en frist på min. 10 dage til at betale i den skrivelse du sender til dem.
Derudover er det vigtigt at du bruger det rigtige ordvalg i inkassoskrivelsen - ellers kan du risikere at sagen bliver afvist af fogedretten .
Det normale er vel at der skrive min. 1 påmindelse eller rykkerskrivelse før der varsles inkasso. Ellers kan stemningen godt blive lidt trykket. Det kan jo være at det er en forglemmelse med manglende betaling eller at fakturaen er gået tabt.
Jeg bruger normalt at ringe til kunden først inden jeg sender rykker nr. 1 - det plejer at løse problemet.
Hmm...kun 1 rykker med varsel om inkasso. Jeg mener nemlig at man skal sende 2 rykkere før sagen overdrages og at det først er den 3. rykker der kan komme fra et inkassofirma. Det er netop derfor vi søger noget lovgivning omkring dette...
Hmm...kun 1 rykker med varsel om inkasso. Jeg mener nemlig at man skal sende 2 rykkere før sagen overdrages og at det først er den 3. rykker der kan komme fra et inkassofirma. Det er netop derfor vi søger noget lovgivning omkring dette...
1 rykker med varsel om inkasso er fuldt legalt. Og det behøver bestemt ikke komme fra et inkassofirma - du kan sagtens selv køre sagen.
Her i huset er praksis at rykke for betaling nogle dage efter betalingsfristen, og så give kunden 10 dage til at betale, og samtidig fortæller vi i pæne, men bestemte toner i rykkeren at dette er den eneste rykker de får og at sagen automatisk overgår til inkasso hvis ikke de betaler inden de 10 dage.
Det ser ud til at fungere, inkassofirmaet har ihvertfald fået en masse småsager på det seneste, så det kan være man kan få opdraget lidt på kunderne