Jeg ville vælge at lave en løsning, der ikke har noget med serveren at gøre. Dette er der flere grunde til:
- Hvis du sender ud fra din e-mailadresse, så kan folk let blive generet af det, og så risikerer du, at dit domæne bliver markeret som spam. - En e-mail, der sendes via serveren, kan ikke designet præcis, som afsenderen ønsker det, og man kan ikke køre stavekontrol på den kommentar, man skriver. - Formularen kan bruges til at genere andre med, og det ender selvfølgelig også med at gå ud over dig. - Afsenderen har ikke adgang til hele sit adressekartotek.
Hvis nogle vil foreslå, at man bare kan lave, så scriptet sender via den e-mailadresse, som afsenderen angiver, så er der endnu større risiko for spam og misbrug forbundet hermed.
Den bedste løsning er at indsætte <a href="mailto:?subject=Jeg anbefaler Lone Maas'' side&body=Skriv din besked her og husk at indsætte et link til siden.." onclick="var e=window.encodeURIComponent?encodeURIComponent:escape;location.href=''mailto:?subject=''+e(''Jeg anbefaler \''''+document.title+''\'''')+''&body=''+e(document.location);return false;">Tip en ven</a> på din side. Det fungerer på statistiske såvel som dynamiske sider. Hvis afsenderen understøtter JavaScript (og det er kun 0,2 %, der typisk ikke gør), så indsættes sidens titel og URL automatisk. Hvis ikke står der en standardbesked, som du selvfølgelig let kan ændre.
Jeg håber, at det hjælper dig!
|