Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Billedbehandling

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Nov 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Nogen der kan, kort og præcist forklare, hvorfor man bruger at rasterize billeder ???
Fra Århus C
Tilmeldt 21. Mar 06
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Definition: Processen hvor man konvertere en vector grafik til et bitmap/raster billede.

Vektorbaseret grafik er typisk logoer. De har den fordel at de ikke mister kvalitet ligegyldigt hvor meget du forstørre det - i modsætning til et rasterbilleder, som har faste data om pixeldimensioner, opløsning osv.

Når du åbner et vektorbaseret billede i et billedebehandlingsprogram, som f.eks. Adobes Photoshop, vil du typisk blive spurgt om du vil rasterisere billedet. I rasteriseringsprocessen angiver man pixeldimensionerne, farvetilstanden og opløsningen, man ønsker.

Grunden til at man rasterisere et vektor objekt, er simpelthen at det er nødvendigt for f.eks. at bruge et logo på en hjemmeside.

 

Mvh. Mikkel Johansen

InMedia Reklamebureau

 


 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Grunden til man rasteriserer billeder: for at kunne gengive dem på tryk eller skærm.
Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Bettina, det er da en sjov forklaring, synes jeg :) Man behøver da ikke at rasterisere et stykke grafik for at bruge det til hverken skærm eller tryk. Jeg vil derimod mene det er det bedst at bruge så meget vektorbaseret grafik som muligt til tryk og til vektorbaseret internetgrafik, som f.eks Flash.

Som svar på det oprindelige egentlig udmærkede spørgsmål, så rasteriserer man vektorgrafik når man vil behandle det på samme måde som pixelbaseret grafik; måske du vil arbejde med det i Photoshop ell. En anden forklaring kan være, at den vektoriserede grafik består af så mange vektorer, at den vil fylde mindre (målt i kilobyte), hvis man rasterisere den - det kan måske være nødvendigt hvis man laver ting til nettet.

Bare mine bud :)

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :
- og, ja, man skal selvfølgelig også rasterisere hvis man vil lave et almindeligt pixelbaseret billede til nettet - nu forstår jeg hvad du mente :) 

 

 

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Rasterisere: af ordet "raster", som betyder en gengivelse af en eller flere farver ved at lagdele de grundfarver, der benyttes til at frembringe illustrationen.

I en avis er raster de små prikker, som ligger på kryds og tværs henover et billede. Hver grundfarve har sin egen vinkel, og rastermønsteret har en angiven frekvens.

For at slå raster i et billede vil det være nødvendigt først at adskilde det i sine grundfarver. Er det et "normalt" farvebillede, skal der separeres i Cyan, Magenta, Gul og Sort. Herefter konverteres gråtoner til rasterpunkter med større eller lavere tæthed.

Photoshop, Photopaint, Paintshop Pro, The Gimp, etc. kan gøre dette gennem filtre.

Hvis du mener (som andre definerer det) at du vil lave vektor om til bitmap, så er det en opgave for selvsamme føromtalte programmer. Eller lav en simpel PrtSc, mens din vektortegning er åben og Ctrl-V over i Paint. Så har du et bitmap (som ikke er raster!)

Vh
Peter

EDIT: Ups, du spurgte ikke hvordan, men hvorfor :-)

Årsagen er, at maskiner, der skal trykke/printe et billede kun har (oftest) 4 farver (Cyan, Magenta, Gul og papirets egen farve, Hvid) til at generere samtlige nuancer med. Derfor er det nødvendigt at fordele nogle prikker således at de dels bliver blandet og dels kan vise yderligere 4 farver (Rød, Grøn, Blå og Sort). Det gør, at dit øje opfatter en højere farvedybde.

En trykmaskine kan enten placere en prik - eller lade være. Den kan ikke sætte en prik med en nuance, der ligger midt imellem en prik og ingen prik. Derfor sætter den så prikkerne med større eller mindre tæthed for at simulere lysere eller mørkere farver.

Rastermønstre er blot 1 måde at gengive billeder på tryk.

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)