Jeg har en ven der pr. 1. oktober 2006 blev momsregistreret med enkeltmandsvirksomhed. Vi har dog en del samarbejde, og ønsker derfor at ændre denne virksomhed til et I/S med os begge som ejere. Vi er indforstået med risicien/ulemperne ved denne virksomhedsform, men har ikke den nødvendige kapital til et Aps. Vores spørgsmål er derfor, hvordan kan en sådan virksomheds omdannelse foregå? |
Hej Jesper, jeg har selv lavet den omvendte (fra I/S til enkeltmands) for nogle år siden.
Jeg mener blot at det var en opringning til Told&Skat og så en enkelt blanket der skulle udfyldes. Så fik jeg et nyt cpr-nr og det gamle firma blev nedlagt. Der skulle derfor også laves afsluttende regnskab for I/S''et ved ophør.
Jeg ved ikke om det er ligeså nemt fra enkeltmands til I/S, men jeg vil anbefale at give Told&Skat et kald. Jeg tror det er ren rutine-opgave for dem og ikke nogen større bureakratisk omgang.
Held og lykke med firmaet

Ps. husk at lave en interessentskabskontrakt. Selvom det ikke er sjovt at tale om skilsmissen når man gifter sig, så SKAL man lave det for begge parters skyld. Man ved aldrig hvad fremtiden bringer....
mvh Kavi