Jeg står i den heldige situation at jeg skal til at sælge en designidé med et tilhørende koncept til en virksomhed, som både kan producerer idéen og også distribuere den - fantastisk! Lige nu sidder vi med samarbejdskontrakten, hvor jeg har en advokat hyret til at hjælpe mig. Så støder jeg ind i følgende udfordring: Virksomheden som jeg har fundet vil eje rettighederne til min idé og designet, og vil betale mig en royalty på 5% af driftoverskuddet. Jeg har ikke selv endnu registreret rettighederne (det var måske dumt, men sådan er situationen nu engang). Min advokat råder mig til ikke at opgive mine rettighender, de vil heller ikke købe dem af mig, selvom det jo stadig er min idé. Mit spørgsmål til jer lyder på: Er det normalt at man som designer "bare" forærer ens gode idé væk for en royalty betaling...? Findes ser nogle "standart"- kontrakter for den slags salg...? Der må jo sidder mange her som har prøvet noget lignende.. Glæder mig til at høre fra jer! Bianca |
Rettigheder ved salg af designidé?
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
- 1
|
Først & fremmest tillykke - det er godt gået at finde den rigtige virksomhed. Og mange herinde er sikkert misundelige på dig ![]() Jeg mener Dansk DesignCenter har rådgivning om dette...måske har de en rådgivningsdag om onsdagen, så vidt jeg husker. - Er du professionel designer, MDD, MAA el.lign....så kan din fagforening måske hjælpe?! ...ellers prøv at kontakte patent- og varemærkestyrelsen. Hvis det er rent design, koster det i øvrigt ikke ret meget at få det designbeskyttet. Du kan også kontakte HolmePAtent.dk - de har været flinke til at rådgive iværksættere på det indledende paln - uden beregning ![]() Og er enig med Thomas 1979 - royalti skal være baseret på enten procentvis af omsætningen, eller et fast beløb, fx. 10 kr per solgt emne/dims. Og som svar på dit spørgsmål: Jeg tror rent faktisk det er normalt at man afgiver sine rettigheder til designet, mod at man får en form for royalties - men aldrig bare af overskuddet - for hvordan defineres det?! |
Martin
1000 tak for jeres gode - og hurtige - indput, som jeg fluks vil gå videre med! Jeg har allerede snakket med Patent og Varemærkestyrelsen, men de kunne ikke hjælpe mig ang. kontraktindholdet, men selvfølgelig svare på spørgsmålene ang. registrering (koster kun 2500,- i DK, så det vælter jo ikke budgettet hvis man virkelig tror på idéen). Havde faktisk kun studset lidt over det der med royalty af driftoverskuddet, og kan se ulemperne ved det når I nu også gør opmærksom på det - tak for det! |
Hej Charlotte Det er meget forskelligt. Jeg ved at ddc (dansk design center) har rådgivning om ophavsret o.lign hver onsdag fra 16-18 (er ikke hel sikker med tidspunktet). De har lavet det i samarbejde med varemærkestyrrelsen. Dette er netop lavet fordi danske designer som regl ikke får deres bid af kagen ![]() Måske du kan hente lidt mere viden der. Så skal du vide at hvis du kun skal have af det endelige overskud så skal du også have for "riskoen" og det vil sige at satsen er højere end hvis det er en royalty udregnet pr. stk. Risikovilligheden er alm. at man betaler mere for. Du skal tænke dig godt om, mhs. til hvad du vil og hvor lidt du vil sælge dit design/koncept til. Gør det med overvejelserne i brug. Det skal jo være noget du også får noget ud af. Men tillykke med det Du velkommen hvis du har spørgsmål Go vind Anne |
Anne Fogel - smykker med mod
Hej igen Før da jeg skrev på det kunne jeg ikke se at der var andre der havde besvaret. Hvor sært ![]() |
Anne Fogel - smykker med mod
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)