Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vistaprint domæne-ejerskifte

Side 4 ud af 4 (35 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 10. Mar 11
Indlæg ialt: 21
Fra  rette ord Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mogens

Tak for linket. Vistaprint står som ejer af mit domæne, fordi de registrerede det på den måde, da jeg skrev til dem, hvilket domænenavn, jeg havde tænkt på. Jeg troede kun at jeg bestilte en hosting, men fremgangsmåden er åbenbart sådan, at Vistaprint rutinemæssigt anfører sig selv som ejer af domænet, når deres kunder henvender sig. Det er jo smart, for så er man bundet til dem... Jeg synes bare ikke at det er rimeligt, eftersom man jo selv har valgt netop dette navn, fordi det matcher ens virksomhedsnavn.

Jeg kan se at du muligvis har ringet til mig, men jeg er på ferie i Sisimiut, Grønland, så det er ikke praktisk at rode med det lige nu. Vi kan evt. tales ved senere.

:-)

Fra Høng
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 1004
Skrevet kl. 17:14

Hmm.
Du skal bede DK-Hostmaster om at lette rumpen og de gider som regel ikke røre en pind, men det er dem og deres reseller som rent faktisk ikke overholder lovgivningen.

Når man køber et dk-domæne er sagen rimeligt klar :

1) Dem som sælger dmænerne, må ikke udleje dem som sker her

2) DK Hostmaster burde foretage sig noget, i stedet for bare at afvise sagen.

3) En klage over DK-Hostmaster til domæneklagenævnet, over at de medvirker til at .dk domæner udlejes og dermed er medvirkende til at lovgivningen overtrædes.

Specielt punkt 3, ville skabe en del opmærksomhed, da den er med til at få undersøgt om DK-Hostmaster har opført sig som de skal i denne sag. Dette betyder dog at ens navn så kommer til at figurere i et offentligt register, så det skal man lige overveje en ekstra gang.

Et sidste skridt, som måske er lidt drastisk, men det er der, at aben reelt er placeret, er i folketinget.

Der sidder nogle IT-ordførere der burde lave loven om, så almindelige danskere ikke endnu engang kommer i klemme.

Fra Høng
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 1004
Skrevet kl. 17:18

Steen

Sidder og overvejer om det ikke var en god ide, at give de der 1.000 vistaprint kunder gratis webhotel resten af 2011.

I forvejen har de smidt penge nok ud på vistaprint og deres fjolleri.

Kontakter du mig via PM ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:25

Mogen Jørgensen:
Helt enig i din vurdering; DK-Hostmaster har nu været rigtig hjælpsomme, bl.a. har de en dialog med Vistaprints registrator Tucows om netop problematikken omkring overholdelse af registratoraftalen/medvirken til overtrædelse.
Desværre ikke noget konkret resultat af dette endnu.

Et probleme er også, at mange kunder ikke har forstået, at de skal kontakte dk-hostmaster og få dem til at sende en domæne overførsels anmodning; kun på den måde kan Tucows forfølge Vistaprint.
Men først skal de selvfælgelig købe domænet af Vistaprint.

I den anden ende sidder der nogle kunder, som ikke umiddelbart har lyst at føre/rejse sag/klage, så sagen er for mit vedkommende på hold.

Vistaprint har over 1000 .dk domæner - rigtig mange inaktive, så man må gå ud fra mange er gået i fælden. Men derud over kender jeg kun til identiteten af en håndfuld; gratis webhotel er jo en stor gave, men uden domæne, tror jeg desværre ikke det er alt for attraktivt...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:33

Update

Det er nu lykkedes at få ejerskabet til det første af de domæner, jeg har kendskab til overført fra Vistaprint

Det er et direkte resultat af det arbejde dk-hostmaster og Tucows er i gang med at gennemgå .dk domæner, Vistaprint har solgt til kunder.

Her en lille vejledning:

1) Køb domænet af Vistaprint (ca. $10). Hvis varen "domain transfer" ikke er til gængelig i Vistaprints butik, skal Vistaprint support kontaktes telefonisk (bemærk åbningstiderne)

2) Efter betaling, vil der blive tilsendt en mail til kontoejeren fra Vistaprint med emnet "Your Domain Has Been Successfully Transferred". I denne mail er der en vejledning i, hvordan domænet teknisk bliver "overført". Bemærk linket til "opensrs.net"; en service der tilhører Tucows, der er den egentlige registrator. Log på og udfyld detaljerne (Navn, adresse m.m.
Gennemførelse vil IKKE være virksom, da kun dk-hostmaster's proces er accepteret, men det vil hjælpe Tucows til at identificere den retmæssige ejer.
3) Ansøg om domæne overførelse via dk-hostmaster eller 3. part registrator; der vil blive afsendt anmodning om accept til domænets ejer (Vistaprint).
Denne anmodning vil IKKE resultere i overførsel, da Vistaprint ikke behandler anmodninger. Men dk-hostmaster vil kunne identificere domænet i forhold til det arbejde der er igang med Tucows.
4) Ring til dk-hostmaster og fremfør sagen; det vil sikre at dk-hostmaster forfølger sagen med Tucows.
5) Hav tålmodighed. Følg evt. op ved at ringe til dk-hostmaster.

NB! Det er endnu uvist, om det teknisk er muligt at redelegere domænet til anden navneserver end Vistaprints, uden at miste adgang til webhotellet/mailservice hos Vistaprint.

Side 4 ud af 4 (35 indlæg)