var lidt i tvivl om hvor denne skulle postes så håber at have ramt rigtigt
Ved godt at der på mange billeder er ophavsret, eller hvad det hedder, men er der nogen måde man som nybegynder inden for nyheds sektionen kan få fat i billeder?
Sagen er den at jeg er ved at lave et nyhedssite, (blognyheder) men nyheder bliver hurtigt kedelige at se på uden billeder, så hvad er normen? og hvordan ville i gribe det an, skrive ud til samtlige blogs om de har et billede eller to de gerne vil have bliver brugt eller er der andre måder at få fat i billeder på?
Og nej gider ikke stjæle nogle billeder, hvis der var nogen der sad med den tanke
De billeder er kun tænkt til opstarten da jeg på sigt vil komme til at have mit eget billedarkiv.
Du kan supplerer dine nyheder med billeder fra f.eks. istockphoto og Gettyimage, eller du kan søge freelance-fotografer her: Freelancenøglen. Huske kildeanvisninger.
Der findes osse en masse danse forums på nettet med amatørfotografer som gør sig i nyheds-realteret billeder. Google is your friend, som man siger. :)
Det kommer meget an på, hvilke billeder du skal bruge - men her er nogle tips. Kendte personer, virksomheder m.m. har ofte en pressesektion på deres hjemmesider. Der kan du tit finde fine billeder til redaktionelt brug (nyheder f.eks.).
Der er en del gratis fotos at hente på sxc.hu - hold øje med licenserne for de billeder du henter, i nogle tilfælde kræves der yderligere tilladelse, men der er mange billeder du frit kan bruge på en blog, eksempelvis.
Du kan evt. også se, om du opfylder reglerne for at bruge billeder fra foto-arkiv.dk.
Til sidst kan du jo kigge efter gratis fotografier andre steder - jeg har selv lidt liggende i min (forsømte) billedbutik: Gratis fotografier.
Som en anden også skriver: Husk kildeangivelse.
God fornøjelse.
Leg og hobby til store drenge og piger hos Onkel Carsten, hvor du bl.a. kan købe HAMA miniperler