Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ren Provision?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 1827
Fra  TDOmedia Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg arbejder for et firma som freelancer uden CVR hvordan skal jeg forholde mig og hvordan skal virksomheden forholde sig ?

Hvad skal der laves af bilag ?

Den er ren provision

På forhånd for hjælpsomme svar!

Mvh. Thomas

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:46

Jeg vil også meget gerne have nogen retningslinier for at tage en freelancer ind ?

hvis den sælger man skal bruge ikke er Moms reg.

Kan jeg bede om en faktura med cpr nr og tage med i mit regnskab eller andet man skal være opmærksom på ?

Løn/ferie eller andet ?

mikkel

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 17:06

Jeg kørte efter den her model til at starte med:

Du arbejder for dem (I laver jeres aftale over mail).

Du sender dem en faktura med dit CPR-nummer på, samt beløbet (uden moms!!)

Herefter betaler firmaet regningen, og trækker det fra I deres regnskab. De har pligt til at oplyse beløbet de har betalt dig.

Alternativ er:

Du bliver ansat som "lønmodtager".
Eksempel skylder de dig 30.000 kr. for april måned. Så dividere du 30.000 / 20 =  1500 kr.
Så betaler de dig løn 20 timer á 1500 kr.

Den første virker kun hvis beløbet er under 50.000 kr. (pr. 12 måned - altså ikke kalender år). 

Fra Nykøbing Sj.
Tilmeldt 16. Feb 08
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 17:19

PAS PÅ!

Landsskatteretten har i flere tilfælde underkendt freelanceansættelse som værende selvstændig virksomhed - bl.a. med følgende bagrrunde:

1. Freelanceren havde ingen økonomisk risiko

2. Hovedparten af freelancerens indtægt kom fra samme "ansættelse"

3. Kunden, som freelanceren havde skaffet, blev faktureret af "arbejdsgiveren"

osv.

I de tilfælde, hvor freelance arbejdet ikke blev godkendt som selvstændigt arbejde - blev samarbejdet betragtet som et ansættelsesforhold.

Læs evt. mere her.. http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=102547&vId=202805&search=freelance (nederst er eksemplerne)

Specielt skal din "arbejdsgiver", Thomas - være påpasselig med at jeres forhold ikke anses for at være et ansættelsesforhold, da du grundet din alder, er meget begrænset i, hvad du må udføre af arbejde, samt at det i så fald kan være en overtrædelse af arbejdsmiljøloven.

JH

JH

Cir-IT er Airboss partner - Vi gør din hverdag nemmere!
AirBoss - er et af de ældste økonomisystemer på det danske marked.

Tilmeldt 10. Nov 09
Skrevet kl. 17:30

hvordan sikre man sig bedst ?

cvr mod cvr ?

alm. ansættelse ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Jan har helt ret Yes

Hvis freelance-jobbet antager karakter af lønmodtagerarbejde, så kan/vil SKAT ikke godkende forholdet.

Freelance job er normalt kendetegnet ved en løs tilknytning til hvervgiveren ligesom freelanceren også har flere hvervgivere, som han udfører arbejdet for.

Ofte bliver SKAT opmærksom på forholdene, når freelanceren ikke overholder reglerne omkring aflæggelse af regnskab, selvangivelse eller modtager en stor restskat, som efterfølgende ikke kan afregnes, men skal afdrages efterfølgende.

Som hvervgiver skal du have en faktura med cpr.nr. i forbindelse med betalingen, idet du som hvervgiver er pligtig til at indberette de udbetalte beløb som B-indkomst til SKAT.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 10. Nov 09
Skrevet kl. 18:11

Hvor skelner man om det er lønmodtager lignende job ?

hvis jeg gerne vil have en til at ringe til mulige kunder og han/hun så sender mig en faktura med cpr er det så "ansat job" ?

Jeg tænker det er et enkelt projekt der skal udføres..

Kan godt se den bedste/nemmeste måde er en med CVR så burde der jo ikke være noget problem

Mikkel

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:17

Hej Mikkel

Hvis du har god tid, så kan du begynde her hos SKAT  http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=112694&vId=202783&search=l%F8nmodtager%A4selvst%E6ndig 

Der er mange forskellige områder, som er opremset, ligesom der er links til andre sider hos SKAT, som også behandler den problemstilling.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 10. Nov 09
Skrevet kl. 18:25

Citat skat:

arbejdsområde vil som oftest være forbundet med salg og distribution af en konkret virksomheds produkter. Det vil derfor ofte være naturligt, at vederlag for dette personlige arbejde beskattes som A-indkomst, idet det må antages, at arbejdet udføres efter anvisninger fra en arbejdsgiver og samtidig for dennes regning og risiko. I tvivlstilfælde må der foretages en samlet vurdering af beskæftigelsesforholdet.

Når det så er telemarketing kan jeg næsten regne ud den må gå under dette..

Så er det alm ansættelse eller cvr virksomhed

Mikkel

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:30

MikkelFriis:

Citat skat:

arbejdsområde vil som oftest være forbundet med salg og distribution af en konkret virksomheds produkter. Det vil derfor ofte være naturligt, at vederlag for dette personlige arbejde beskattes som A-indkomst, idet det må antages, at arbejdet udføres efter anvisninger fra en arbejdsgiver og samtidig for dennes regning og risiko. I tvivlstilfælde må der foretages en samlet vurdering af beskæftigelsesforholdet.

Når det så er telemarketing kan jeg næsten regne ud den må gå under dette..

Så er det alm ansættelse eller cvr virksomhed

Mikkel

Hej Mikkel

TouchéYes

Dog kan der være tilfælde, hvor det kan være freelancere. Eks. i tilfælde hvor det er en begrænset kortere periode og freelanceren iøvrigt har andre hvervgivere.

Men som det fremgår, så er det en vurdering i hvert tilfælde.

Hilsen

Tonny

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)