Jeg er nu med på forskellen nu, mange tak. Jeg ser det som en klar fordel til det kundesegment jeg befinder mig i, med et taksonomi orienteret CMS.
Det giver mindre forvirring, og mindre at holde styr på og huske på for slutbrugeren.
Jeg er også selv stor fan af den taksonomi-baserede tilgang. Stortset alle de gange, hvor jeg har brugt en side-baseret tilgang, er det endt med noget som brugerne, ikke har følt sig trykke i, at rette i.
@Rasmus: Jeg er helt enig, med dig og Ronni i at man sagtens kan retro-fitte taksonomier i et side-baseret CMS som Joomla, og at det omvendte er faktisk også muligt.
Det er efter min mening, dog sjældent en god ide, da specielt den beslutning, har utroligt stor indflydelse arkitektur og brugerflade, for resten af systemet. Man kan faktisk sige at, den beslutning er en væsentlig del af fundamentet for et Content Management system/platform.
F.eks. er Umbraco baseret på, at indhold publiceres til en stor XML-fil, der typisk holdes in-memory. Det gør at man via XSLT kan lave udtræk, på hele ens site, som i den retrofittede model, vil give rigtigt mange database-kald og dermed dårlig performance.
Selvfølgeligt kan jeg godt, forstå at hvis i forvejen har lavet en masse Joomla sites, og står overfor at skulle lave et par taksonomi-baserede sites, at man så bruger en Extension. Det er jo en væsentlig investering, at sætte sig ind i et nyt system.