Må jeg som arbejdsgiver kører til tyskland og fylde min bil med sodavand og stille dem til fri afbenyttelse på mit kontor for medarbejderne? Dvs. som sodavand de må drikke i arbejdstiden. Hvis ja, kan jeg trække benzin og færgebillet fra som benyttes i forbindelse med afhentningen af sodavanden i tyskland? Pft :o) |
mtrolle:Må jeg som arbejdsgiver kører til tyskland og fylde min bil med sodavand og stille dem til fri afbenyttelse på mit kontor for medarbejderne? Dvs. som sodavand de må drikke i arbejdstiden.
Må og må Hvis du tænker på, om du har mulighed for at indføre sodavanden under rejsegodsreglerne - dvs. slippe for dansk moms og afgifter på både sodavand og emballage - så nej.
Du får lige nedenfor et klip fra toldbehandlingsbekendtgørelsen. § 117 definerer hvornår afgiftsfriheden i §§ 109-115 gælder. Se særligt nr. 2 punkt b).
Vh
Lars
§ 117. Forudsætningen for den i §§ 109-115 omhandlede afgiftsfrihed er følgende:
1) varerne medbringes på personen eller i håndbagage (den ved indrejsen personligt medbragte bagage), således at de kan frembydes til samtidig toldbehandling på indrejsestedet, og at den bagage, som den rejsende senere frembyder for told- og skatteforvaltningen, kan dokumenteres at være indskrevet som rejsegods ved afrejsen hos det selskab, der har foretaget befordringen af bagagen til det danske toldområde, og
2) indførslen ikke har erhvervsmæssig karakter. Som indførsel af ikke erhvervsmæssig karakter anses indførsel:
a) der finder sted lejlighedsvis (indførsel to eller flere gange inden for 24 timer anses ikke som lejlighedsvis), og
b) som udelukkende vedrører varer, der er bestemt til brug eller forbrug for den rejsende personligt eller dennes husstand eller beregnet til gaver. Disse varer må hverken efter deres art eller mængde give anledning til nogen formodning om, at indførslen sker af erhvervsmæssige grunde.