Jeg har en ganske besværlig kunde, jeg i øjeblikket diskuterer med hvorvidt de skal betale for den hjemmeside jeg har lavet til dem. De er nu sendt til inkasso, en ting jeg håbede jeg aldrig ville få brug for - anyway. Den selv samme kunde lavede jeg et logo udkast til, som de sagde de ikke ville bruge (derfor sendte jeg ikke en regning på det). For at gøre en lang historie kort har de nu fundet en tilfældig amatør der har lavet deres hjemmeside, men de har brugt det logo jeg har lavet til dem.
Jeg har ikke kontrakt på logoet, heller ikke særlig meget på skrift, idet vi aldrig nåede ret langt med det, da de ikke ville betale for hjemesiden, men jeg har den originale illustratorfil og han har max et screenshot af dem gamle (det ligner da også at der er der han har gaflet den).
Jeg sidder tilbage med en følelse, jeg har svært ved at beskrive. På en eller anden måde sidder man og kigger på man bliver røvet - og jeg ved ikke rigtigt om der er noget at gøre ved det. Er der nogle af jer der har prøvet noge lignende?
Vores sag er lidt anderledes. Vi havde lugtet lunten så brugte ikke så meget tid.
Det drejer sig om en ejer der havde haft 10 virksomheder hvor af 2 af de nyeste var konkurs opløst. Vi bad om penge på forhånd for at sikre vores løn men det ville han ikke give.
Jeg tog chancen og lavede et design til ham alligevel og sendte det til godkendelse ret tidligt i forløbet for at være sikker og det endte i ren mudderkastning og så stoppede vi alt kontakt osv.
Han løb med sejren og vi havde spildt 5 timer.
Men når du så oplever at kunden benytter dette logo alligevel så synes jeg bestemt du skulle forsætte din kamp.
Jeg tog kontakt til min advokat, hans råd var blot at fakturere kunden. Vi aftalte dog aldrig pris, så jeg har faktureret dem lige i underkanten af hvad jeg har brugt (3 timer) i håb om at de så vil kunne se at det er svine billigt, i forhold til at hvad det kommer til at koste i diversegebyrer hvis jeg smider dem til inkasso :-D
Du skulle have taget 5-6 timer som lagersalg siger.
Du sidder lige nu og bruger utrolig mange kræfter på at kontakte advokat og meget andet. Det er dem der snyder dig så der er ingen grund til at give dem et tilbud på noget der i forvejen ikke er så djævle dyrt
Det har jeg også prøvet. Lavet et logo - kunden "går under jorden", betaler ikke og er ikke til at kontakte - og logoet sidder nu ligeså fint på hans hjemmeside. ØV.
Det var da heldigvis ikke så mange penge, vi snakker om, men det er bare princippet og den dårlige smag i munden. Sørgeligt der findes sådan nogle uærlige mennesker!