Hej alle - Jeg har lige et hurtigt spørgsmål, som jeg håber kan svares med et hurtigt svar... Jeg startede firma i 2008, og da havde jeg et underskud på kr. 40.000. Derfor havde jeg ingen skattepligtig indkomst fra firmaet, men et fradrag... I 2009 har jeg i årsregnskabet et overskud på kr. 25000 - det vil sige jeg overordet forsat er i underkskud... Mit spørgsmål er nu, skal jeg beskattes af de kr. 25.000, som jeg jo rent faktisk i realiteten ikke har, da mine udgifter fra start endnu ikke er blevet dækket (har fortsat et underskud i firmaet på 15000)... Beløbene er fiktive for nemhedens skyld... På forhånd tak for svar - og beklager hvis mit spørgsmål er alt for dumt...
Mvh Lasse |
Hej
Nu fremgår det ikke klart om det er et enkeltmandsfirma eller et selskab?
For enkeltmandsfirmaer vil underskud for 2008 være medtaget i selvangivelsen for 2008, hvor underskud så er modregnet i din indkomst. Hvis der stadig er underskud tilbage, vil dette automatisk blive modregnet i.f.m. indgivelse af selvangivelsen for 2009.
Hvis det er et selskab, så vil underskud for 2008 bliver reguleres med overskud for 2009, således der reelt vil være et rest-underskud tilbage, som kan modregnes i senere indkomstår.
Hilsen
Tonny