Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gratis frugt og grønt til alle.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der har været en del snak i medierne og fra politisk side om at fjerne momsen på frugt og grønt for at få os til at spise sundere, men der er ikke gjort en disse ved det.

Derfor har jeg forsøgt at udtænkte en lille smart plan der er smuk, sund og simpel.

Jeg vil gerne have meget feedback mit koncept.

Det går ud på at plante frugt træer på hvert eneste gadehjørne  ( bogstavlig talt  )  i de danske Storbyer som feks København.

Idéen er så at folk om sommeren eller i det sene efterår stille og roligt kan gå ned og forsyne sig med gratis pærer, æbler, blommer, kirsbær o.s.v - der skal være så mange frugttræer at man ikke slår hinanden til plukfisk for at få et lille gratis "måltid" - der er helt sikkert mange hjemløse og fattige familier der vil få stor gavn af dette super søde projekt.

Jeg havde tænkt mig at træerne skal sponsoreres af firmaer der i forvejen har en "grøn profil" - det kunne være f.eks være helsekost-forretninger, men det kunne også være den lokale gartner/blomsterhandler, det er kun fantasien der sætter grænsen.

Jeg forestiller mig at man måske kunne grave nogen fuldvoksne træer op ude fra bøhlandet op, og plante dem direkte ned i den Københavnske "muldjord",  Vi Københaner har altså ikke tålmodighed på at vente i 10 år på at se et lille frø vokse op fra jorden og blive til et frugtræ, eller retter sagt jeg har i hvert fald ikke tålmodighed til det.

Jeg kender ikke noget til "landbrugsområdet" - og ved ikke hvor meget et frugttræ er værd i kroner og øre, men det er vel nok noget i stil med omkring de 5-10.000 kroner, så kommer der noget transport og grave op og grave ned udgifter ved siden af - et slaug på tasken er vel at et firma kan slippe afsted med at betale 20.000-25.000 kroner for at sponsorer et frugttræ, der bliver indgravet et logo eller et link ( en stregkode ) i træets bark så folk kan se hvilket firma man skal takke.

Derudover har jeg tænkt mig at man har en hjemmeside og en mobil applikation hvor man kan søge efter frugtræer, det kunne være at man lige havde lyst til sætte tænderne i en saftig blomme, så indtaster man bare "blommetræ" og vupti, så dukker der en liste frem med alle de blommetræer der findes indfor ens geografiske område op på skærmen og man kan så også se hvilket firma der plantet de forskellige blommetræer.

Det var vist bare lige det, nu vil jeg gerne få noget feedback på det...

Jeg arbejder som reklameopfinder, og jeg kører med 12.000 kr/t. Skal du have et lift med?

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:51

Rigtig god ide :·) Jeg er med på et træ ved indgang til tivoli :·)

Eneste irriterende problem er at der ikke er mange steder man kan plante træer på gadehjørnerne i København - og at systemet er så mega tungt at det vil blive vores oldebørn som kommer til at høste frugterne :·)

Men fantastisk tanke!!!

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 13:51

Fantastisk ide. Jeg tror bare ikke den funger i praksis.

Med den danske mentalistet om noget der er gratis, tror jeg desværre ikke at man bare lige snupper et æble (og forhbentlig finder et sted at kunne skylle det..) Tværtimod tror jeg at folk vil hamstre som var det gær i en konflikttid, og hellere smide det ud om nogle dage, end at andre skal have mulighed for at tage det.

Eller også går der ikke lang tid, før samme frugter er til salg i din lokale grønthandler.

Jeg elsker ideen, men med mindre vi kommer tilbage til de gode gamle Morten Korch dage, tror jeg desværre ikke den fungerer

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Skrevet kl. 14:09

Helle - houseofkids.dk:

Rigtig god ide :·) Jeg er med på et træ ved indgang til tivoli :·)

Eneste irriterende problem er at der ikke er mange steder man kan plante træer på gadehjørnerne i København - og at systemet er så mega tungt at det vil blive vores oldebørn som kommer til at høste frugterne :·)

Men fantastisk tanke!!!

Det er klart nok. Gadehjørnene er som regl optaget af trafiklys-masterne. Men jeg tænkte nu lidt mere på langs vejsiden på "Boulevarderne", der er masser af plads til frugttræer. Jeg har ikke særlig meget forstand på træer, men jeg tænkte bare at nu hvor der alligevel er birketræer, egetræer, bøgetræer, hvorfor så ikke udskifte dem med træer der gør endnu mere nytte.

Jeg arbejder som reklameopfinder, og jeg kører med 12.000 kr/t. Skal du have et lift med?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 14:15

Ideen med gratis frugt er god. Jeg bor ved siden af en stor æbleplantage og i september måned kan man komme og plukke selv og betale billigt. Men det piner mig at der ligger så mange æbler på jorden når de er færdige.

Men jeg vil ikke bryde mig om at spise frugt fra et træ der står ved en boulevard i københavn.... så hellere drikke af toilettet ;)

Men hvis man plantede dem i store plantager så jo.... Men så er vi inde på noget andet, nemlig konkurrence mod den lille grønthandler som prøver at overleve.. skal han så på kontanthjælp? ;)

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 14:19

En sød ide! men...

Planter du frugt træer i nærheden af højt trafikeret veje, vil frugten absobere en del af den forurening og du vil ende med at spise det.
Dog er det blevet bedre efter bly i benzin er fjernet.

Planter du et træ, skal den for at overleve have lys, nærende jord og stærke rødder.
Nærende jord tror jeg ikke du finder mange gade hjørner i københavn.
Om vinteren hvis saltmaskinerne kommer for tæt på, kan de dræbe træet.
Stærke rødder betyder at sten, asfalt og bygninger langtsomt men sikkert bliver destrueret.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Skrevet kl. 14:21

igang:

Fantastisk ide. Jeg tror bare ikke den funger i praksis.

Med den danske mentalistet om noget der er gratis, tror jeg desværre ikke at man bare lige snupper et æble (og forhbentlig finder et sted at kunne skylle det..) Tværtimod tror jeg at folk vil hamstre som var det gær i en konflikttid, og hellere smide det ud om nogle dage, end at andre skal have mulighed for at tage det.

Eller også går der ikke lang tid, før samme frugter er til salg i din lokale grønthandler.

Jeg elsker ideen, men med mindre vi kommer tilbage til de gode gamle Morten Korch dage, tror jeg desværre ikke den fungerer

Jo, der vil sikkert være mange der tager mere end de selv kan spise i starten, men jeg tror på sigt at folk kun lige tager det som en sund snack på vej til/fra sport/arbejde og vise vasse - hvilket egentlig var min grundtanke med idéen.

Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Skrevet kl. 14:32

Niels:

Men jeg vil ikke bryde mig om at spise frugt fra et træ der står ved en boulevard i københavn.... så hellere drikke af toilettet ;)

Nørrebrogade er rimlig lukket for biltrafik, så der er ikke meget bilos - men jeg forstår godt din pointe. Man kunne jo også forsøge at omdanne de forskellige parker om til mini "plantager" f.eks Fælledparken, H.C Ørsted, Kongens Have.

Niels:

Men hvis man plantede dem i store plantager så jo.... Men så er vi inde på noget andet, nemlig konkurrence mod den lille grønthandler som prøver at overleve.. skal han så på kontanthjælp? ;)

De træer jeg snakker om kommer nok ikke til at få den lokale grønthander til at gå konkurs, der er jo ikke tale om gratis frugt året rundt, men måske kun fra juni til september. Folk skal alligevel have ananas og vandmeloner og andre afgrøder der ikke lige sådan hænger på træerne i Danmark.

Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Skrevet kl. 14:54

Lasse:

En sød ide! men...

Planter du frugt træer i nærheden af højt trafikeret veje, vil frugten absobere en del af den forurening og du vil ende med at spise det.
Dog er det blevet bedre efter bly i benzin er fjernet.

Meget tyder på at bilbrancen lidt efter lidt satser på udvikle El-biler, og finaskrisen har også fået flere til at tage cyklen, men det kan godt være at min idé ikke helt er moden endnu, men det er da altid rart at tænke lidt fremad.

Lasse:

Stærke rødder betyder at sten, asfalt og bygninger langtsomt men sikkert bliver destrueret.

Det havde jeg sjovt nok ikke lige gennemtænkt. Men nu du siger det, kan jeg godt se at det er et problem i et by samfund. Kan man ikke gøre noget ved det? Jeg mener da at man har udviklet en ny type asfalt der forhindre vilde blomster i at bryde igennem asfalten.

Det må jeg lige undersøge, mener bare at jeg engang havde læst noget om det.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 15:03

Det er sgu en kanon ide din gamle hippie - du får lige stjerner herfra !

Der er mange bær og lignende ude i ishøj-området, så folk render rundt og gnasker på livet løs om sommeren.

Vi kunne rive alle de der mcdonaldser og amerikanske døgnere på hvert gadehjørne ned og plante nogle træer i stedet - så er vi ud over pladsproblemet. De skal selvfølgelig have nogle penge fra statskassen for at ryge og rejse.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)