Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms hæftelse

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Mar 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min mand har fået et kravbrev fra den tyske stat om at betale 100.000 EURO tilbage i moms.

Fimaet somvar et dansk ApS med kontor både i Tyskland og Danmark gik konkurs i 2006.

Min mand var ansat som direktør i dette firma, nu er mit spørgsmå, kan han hæfte for denne gæld.

Nogen som ved dette?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:40

Hej

Jeg går ud fra, at kravet er stilet til din mand, som du også skriver, hvilket tyder på, at de tyske myndigheder mener, at han kan holdes ansvarlig for forholdet.

Jeg vil råde dig/jer til at få fat i en god advokat, som også har kendskab til de tyske regler på området, eller i givet fald har en god kontakt i Tyskland, som kan varetage jeres interesser.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 28. Mar 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:16

Hej Tonny

Ja det bliver nok enden på det at vi må ty til advokat bistand, men var af den opfattelse at et ApS er der ingen personlig hæftelse og firmaet er jo dansk og ikke tysk.

Men tak for svaret

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

katjamuz:
men var af den opfattelse at et ApS er der ingen personlig hæftelse

Dette er også korrekt - men når han bevæger sig ind på tysk område og driver virksomhed der  så er det altså ikke nok at skæve til den danske lovgivning.

Efter tysk skatte- og momspraksis kan han holdes personligt ansvarligt for manglende moms- og skattebetalinger, hvis han har misligholdt sine forpligtigelser med indsendelse og betaling. I værste fald kan han også hænge på at andre (samarbejdspartnere) ikke har indbetalt den moms de burde. Sidstnævnte ses eksempelvis ofte  i entreprenørbranchen, hvor der er en lang række faldgruber i den tyske momslovgivning.

Et bud kunne være at få en vurdering af sagen fra Tysk Ret.

God vind

Henrik

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)