Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af deltids-firma: Hvor meget skal nuværende arbejdsgiver vide?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Kbh S
Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har på det sidste, tænkt meget på opstart af et "Netværks konsulent og webprogrammering enmandsfirma".

Jeg er i lære som Datatekniker på 3år, og har elevplads hos en netværks producent.

Mit spørgsmål er så bare, SKAL min elevplads kende til og eller godkende mit opstart af firma?

Da det blandt andet er et netværks konsulent.

Jeg vil dog tage udgangspunkt i deres produkter, da det er der jeg har det bedste underlag.(Og hvis muligt blive partner hos dem på en senere tidspunkt)

WebHotel gratis en hel måned, Brug rabatkoden: gratis
Hvis du ikke er tilfreds, er du IKKE bundet til køb.

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 478
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 22:39

Jeg ved faktisk ikke om de har direkte krav på at vide det, men det er ihvertfald klogest af dig, at spille med åbne kort overfor din arbejdsplads, så der ikke kommer noget i klemme for dig selv. Det kan give en masse mistillid at have en bibeskæftigelse, som sælger det samme produkt som ens arbejdsgiver - det er jo ren konkurrence. Du vil jo "udnytte" den lærdom du får  hos dem, til at lave dit eget! Vil de virkelig betale dig løn for det eller oplære en som de ved på sigt kommer til at miste ved at han starter op med konkurrerence virksomhed?

Har du prøvet at tjekke din elevkontrakt om der står noget i den? Ellers synes jeg du skal forhøre dig hos din fagforening.

Jeg har prøvet helt i starten, da jeg gik igang i det helt små, at for at undgå brud på tilliden blev jeg nødt til at oplyse min arbejdsplads om en lille opgave jeg skulle igang med. Den endte rent faktisk med at blive overtaget/faktureret af arbejdspladsen, da de ikke kunne acceptere jeg kørte det som min egen i min fritid, da det var konkurrerende arbejde. Så "jeg fik lov" til at lave opgaven i arbejdstiden og haps, så fik de en ny kunde på den. ØV!

Det vil også blive svært for dig at lave det hele "hemmeligt". Hvis du skal have en hjemmeside og lægge referencer ud med henblik på at få flere kunder, bliver det meget kringlet det hele, hvis din arbejdsplads ikke ved hvad du laver ved siden af. Og som man læser og hører så meget om for tiden, så googler din chef dig helt sikkert i tiden og utide.

Så kom ham i forkøbet med en positiv og oprigtig snak! Held og lykke.

:-) Dorthe

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 22:50

Først skal du læse din elevkontrakt igennem og se om der står noget, som kan forhindre dine tanker.

Hvis du vil være sikker på din situation, så drøft din ide med din arbejdsgiver og se hvilken respons du får, hvis den er negativ, så er din elevplads vel vigtigst.

Hvis du får positiv respons så kan du gå sikker og glad igang.

Det spørgsmål du rejser kan blive betragtet for alt fra illoyal aktivitet til positive input til arbejdsgiveren, du ved sikkert bedst hvad vej vinden blæser på din arbejdsplads.

De bedste hilsener

Finn

Fra Kbh S
Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 23:07

Tak for de hurtige svar. Smile

Virksomheden jeg arbejder for, sælger ikke selv direkte produkter til firmaer eller kunder, men gennem distributører. Salg til firmaer sker gennem F.eks et firma som jeg vil starte. Så på den måde vil jeg ikke være deres konkurent, men nærmere sagt hjælp dem med at få en større kundegruppe i Danmark. Om man så kan sige jeg "Udnytter" det jeg lære på min arbejdsplads. På en måde er det, men da mit firma ikke vil blive en konkurent, men en "samarbejder" kan jeg ikke se det store problem i det.

Jeg har ikke læst min kontakt igennem. Det ville nok være en god ide, så tak for forslaget. Smile

Jeg har på ingen måde tænkt mig at holde det "hemmeligt", jeg ville bare gerne starte firmaet op før de fik det at vide. Uden at tænke på hvad de skal vide og hvad de ikke skal vide. Men det begynder at lyde som en meget dårlig ide. Da de faktisk kan hjælpe med at få start firmaet. Da jeg er meget glad for min elevplads, vil jeg selvfølgelig ikke sætte mig i dårligt lys.

Jeg kan forstå at det vil være en god ide, at tage en ordenlig snak med min mester, for at hører hvad de har at sige til dette.

WebHotel gratis en hel måned, Brug rabatkoden: gratis
Hvis du ikke er tilfreds, er du IKKE bundet til køb.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)