Hej Aminoer
Jeg har på det sidste, tænkt meget på opstart af et "Netværks konsulent og webprogrammering enmandsfirma". Jeg er i lære som Datatekniker på 3år, og har elevplads hos en netværks producent. Mit spørgsmål er så bare, SKAL min elevplads kende til og eller godkende mit opstart af firma? Da det blandt andet er et netværks konsulent. Jeg vil dog tage udgangspunkt i deres produkter, da det er der jeg har det bedste underlag.(Og hvis muligt blive partner hos dem på en senere tidspunkt) |
Jeg ved faktisk ikke om de har direkte krav på at vide det, men det er ihvertfald klogest af dig, at spille med åbne kort overfor din arbejdsplads, så der ikke kommer noget i klemme for dig selv. Det kan give en masse mistillid at have en bibeskæftigelse, som sælger det samme produkt som ens arbejdsgiver - det er jo ren konkurrence. Du vil jo "udnytte" den lærdom du får hos dem, til at lave dit eget! Vil de virkelig betale dig løn for det eller oplære en som de ved på sigt kommer til at miste ved at han starter op med konkurrerence virksomhed?
Har du prøvet at tjekke din elevkontrakt om der står noget i den? Ellers synes jeg du skal forhøre dig hos din fagforening.
Jeg har prøvet helt i starten, da jeg gik igang i det helt små, at for at undgå brud på tilliden blev jeg nødt til at oplyse min arbejdsplads om en lille opgave jeg skulle igang med. Den endte rent faktisk med at blive overtaget/faktureret af arbejdspladsen, da de ikke kunne acceptere jeg kørte det som min egen i min fritid, da det var konkurrerende arbejde. Så "jeg fik lov" til at lave opgaven i arbejdstiden og haps, så fik de en ny kunde på den. ØV!
Det vil også blive svært for dig at lave det hele "hemmeligt". Hvis du skal have en hjemmeside og lægge referencer ud med henblik på at få flere kunder, bliver det meget kringlet det hele, hvis din arbejdsplads ikke ved hvad du laver ved siden af. Og som man læser og hører så meget om for tiden, så googler din chef dig helt sikkert i tiden og utide.
Så kom ham i forkøbet med en positiv og oprigtig snak! Held og lykke.
:-) Dorthe