Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af fri firmabil

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Oct 06
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Et simpelt spørgsmål.

Hvis jeg har en ny firmabil som jeg benytter delvist privat bliver jeg beskattet af 25% af nyprisen hvert år.

Nyprisen er 200.000 og jeg bliver således beskattet af 50.000. Med 50% skat bliver den reelle udgift personlige udgift 25.000.

Hvis mit firma giver et solidt underskud det første stykke tid, så er min personlige indtægt det første 1½ år er lig nul.

Er det korrekt forstået at ens indkomst således vil blive opgivet til 0 + 50.000 for fri bil.

Der ligger således et girokort på 25.000 fra SKAT ved årets afslutning?

Er jeg helt galt på den?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:00
Dato: 09-11-2006 23:45:14 Forfatter:Kældsø
Hej,

Et simpelt spørgsmål.

Hvis jeg har en ny firmabil som jeg benytter delvist privat bliver jeg beskattet af 25% af nyprisen hvert år.

Nyprisen er 200.000 og jeg bliver således beskattet af 50.000. Med 50% skat bliver den reelle udgift personlige udgift 25.000.

Hvis mit firma giver et solidt underskud det første stykke tid, så er min personlige indtægt det første 1½ år er lig nul.

Er det korrekt forstået at ens indkomst således vil blive opgivet til 0 + 50.000 for fri bil.

Der ligger således et girokort på 25.000 fra SKAT ved årets afslutning?

Er jeg helt galt på den?

Med hensyn til bilen er det sådan set korrekt bortset fra at din skat næppe er 50% men 40 - 60% afhængig af om du betaler topskat. Men firmabilen tager du sådan set med som en del af dit overskud, og derved fremkommer der en 0 indkomst på bundlinien ud fra det du skriver.

Men beskatning af værdi af fri bil kræver at du anvender virksomhedsordningen og har bilen inde i virksomhedsordningen. I andre situationer holdes bilen uden for og du får så fradrag for din erhvervsmæssige kørsel. Medmindre du kører meget privat og lidt erhverv er det normalt ikke en fordel at bruge reglerne om værdi af fri bil men mange syntes det er nemmere at have med at gøre.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 23. Oct 06
Skrevet kl. 08:25
ok,
så 0 i indkomst, men i feltet værdi af fri bil står der 50.000.

Så når det endelige regnskab gøres, skal der betales en restskat på 40-60% af 50.000- Korrekt?

Hvad nu hvis mit firma giver 100.000 i underskud - Gør det en forskel?

Tilmeldt 23. Oct 06
Skrevet kl. 14:00
Nogle der kan vare mig på nedenstående:

Selvom ens enkeltmandsfirma giver underskud bestkattes man af fri bil som enkeltperson.

Hvis man betattes af 50.000 men ikke har nogen indkomst.

Man får altså et girokort på ca. 25.000 der skal betales hvis ens indkost er 0?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:07
Hvis din virksomhed har underskud vil underskuddet blive modregnet i anden personlig indkomst, herunder værdi af fri bil, så nej du får ikke en bon på 25.000 kr. Derimod vil der ikke ske modregning af arbejdsmarkedsbidrag så der vil blive tale om fuld arbejdsmarkedsbidrag af værdi af fri bil. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)