Min holdigvirksomhed kommer til at eje 4-6% porteføljeaktier i en anden virksomhed. Denne er ikke børsnoteret. På SKATs hjemmeside (http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1813942) nævnes: ...Selskaber kan [...] anvende realisationsprincippet ved opgørelse af gevinst og tab på porteføljeaktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked ...
Vil det sige at hvis virksomhedens værdi kommer til at stige, at min virksomhed først skal beskattes når denne stigning er blevet realiseret - dvs anparterne er blevet solgt?
Konkret er jeg bange for at ende i en situation (hvis virksomheden stiger meget i værdi), hvor jeg får et kæmpe skattesmæk. |
Hej
Porteføljeaktier beskattes efter realisationsprincippet, hvilket betyder, at skat først skal inddrages på tidspunktet for et salg af aktier.
Regnskabsmæssigt optages porteføljeaktier typisk til kursværdien (svarende til "Indre værdi), når de ikke er noterede, og denne op-/eller nedskrivning er SKAT uvedkommende. Derfor kan du netop godt få opbygget en formue i dit selskab på denne baggrund, men det er som sagt først ved et salg, at du skal afregne skatten.
Hilsen