Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udvikling af idé

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Dec 05
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino''er!

Jeg har fået en idé til til et lille plastobjekt, der henvender sig til tekstilbranchen. Da jeg ikke har nogen former for erfaring inden for produktudvikling, har jeg lige et par spørgsmål, som jeg håber, I kan besvare.

- Kræver det en prototype for at få patent, eller kan man nøjes med tegninger?

- Ved produktudviklingen, hvordan sikre man sig at produktionsvirksomheden ikke stjæler idéen?

Derudover kunne jeg måske få behov for lidt hjælp til udarbejdelse af tegningerne. Er der nogen. der har erfaring med dette?

På forhånd tak.

Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 322
Skrevet kl. 13:41
Fra Valby
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 14:19
Hej

Jeg har tidligere arbejdet sammen med firmaet Provisus som arbejder meget med produktudvikling som du beskriver.

Prøv evt at hive fat i dem, det kan være at de kan hjælpe dig videre med dine udfordringer.

Held og lykke med dit projekt under alle omstændigheder.

Tilmeldt 7. Dec 05
Skrevet kl. 14:29
Jeg siger mange tak for jeres hjælpsomhed.

Jeg vender frygtelig tilbage, hvis jeg har yderligere spørgsmål :-)

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 16:44
1: nej, det kræver ikke nogen prototype, man kan nøjes med tegninger - men jo flere tegninger du tager med jo dyrer bliver din mønsterbeskyttelse (læs: ikke patent). Forskellen er, at man ikke kan patentere et design, f.eks hvis man designer en lækker lampe et par fede bukser odsl. - sådannoget mønsterbeskytter man. 

2: En god og billig løsning er at løbe forbi byretten med dine tegninger, som de så datostempler og opbevarer. Og nej, du kan ikke sikre dig mod at de stjæler din idé, men du kan sikre dig i en vis grad, så du står med en god sag i retten bagefter, når du sagsøger dem.

3: Det kan være rigeligt, hvis du tegner din idé på en serviet og bagefter henvender dig til en plastvirksomhed, som typisk gerne vil tegne den ind i et cad-program for dig. Det skal så siges, at dén nok ikke går, hvis du vil producere dit produkt i Kina..

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 7. Dec 05
Skrevet kl. 17:00
Produktet er nemt at tegne, da det er MEGET enkelt, så det skulle ikke give mig nogen former for problemer.

Det er ikke så meget designet, jeg vil beskytte, men derimod funktionaliteten. Selve produktet skal gøre det nemmere for slutbrugerne og måske også producenterne.

Idéen er der, så nu mangler jeg bare resten ;-)

Endnu en gang tak for svarene, det er rart med lidt hjælp.

Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:30
Hej

Sjovt du lige skulle spørge, for jeg har lige været gennem det samme - Også med et plastobjekt.

Med hensyn til din dims, så skal du nok først finde ud af, om det overhovedet er muligt at patentere den. Dimsen skal jo have "opfindelseshøjde" mener jeg, at de kalder det, og det er ret svært at lave noget, der lever op til det, i en verden med 6 milliarder opfindsomme mennesker. Men kan det lade sig gøre, er det selvfølgelig bedst.

Selv endte jeg med en designbeskyttelse, fordi min egen dims ikke havde "opfindelseshøjde". Designbeskyttelse er, hvad man i gamle dage kalde "mønsterbeskyttelse" og den gør, at andre ikke kan kopiere udseendet af din dims. Designbeskyttelse er ikke så stærk som patentering, men bedre end ingenting. Faktisk har Patent -og varemærke styrelsen en online formular til ansøgning om designbeskyttelse, hvor du kan beskrive produktet, og vilkårene for beskyttelsen, samt uploade tegninger til dem. Den anvendte jeg, og det var rigtig nemt. Dog koster designbeskyttelse et mindre beløb. Selv endte jeg på 1600 kroner, men de er jo godt givet ud, hvis du bliver millionær af din opfindelse bagefter.

Med hensyn til plastfabrikken, så skal du ikke være bange for, at de stjæler din ide - For det første er deres branche ikke at opfinde ting, og for det andet ville de lynhurtigt gå konkurs, hvis de begyndte at stjæle kundernes ideer. Med alle de paranoide opfindere derude i verden, ville sådan en nyhed sprede sig lynhurtigt.

Af fabrikker jeg lige kender, findes der Rias på Sjælland (www.rias.dk) og Induflex i Jylland (www.induflex.dk). De er begge meget professionelle, men du skal være forberedt på en lang ventetid på dine prototyper. Jeg tror, at ventetiden i øjeblikket er omkring 4 uger - Måske mere. De har meget travlt.

Induflex var dem, der lavede mine prototyper, og det var såmænd ok service, selv om jeg mistænker at Rias er mere professionelle (de er i hvert fald en del større).

Med hensyn til tegninger, så kan du da godt tegne en teknisk tegning, eller få en professionel til det, men en anden mulighed er at holde et møde med den fabrik der skal lave det og så tage nogle skitser med, og så ellers lade dem spørge ind til dit produkt indtil de ved præcis, hvad du vil have, og hvad der kan lade sig gøre at lave. Den slags gør de vist ofte. I mit tilfælde lavede jeg en teknisk tegning i et program som egentlig er beregnet til at designe elektronik i, men det kunne de sagtens forstå, da den først blev printet som pdf-fil.

Held og lykke med dimsen.

Martin

Fra København
Tilmeldt 20. Sep 06
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 11:42
Hej

Det lyder spændende...

Martin har helt ret i at det ikke er let at have opfindelseshøjde, men der bliver jo udstedt mange patenter hver eneste dag så selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Du kan lave en søgning selv på www.espacenet.dk. Det er (så vidt jeg ved) den mest komplette gratis patentdatabase. Man søger her efter de tekniske udformninger på opfindelsen. Personligt har jeg haft bedre erfaringer med www.freepatentsonline.com. Det er en amerikansk database der registrerer patenterne mere efter funktionen. Det synes jeg er lettere at søge i. (Jeg er sikker på at de proffesionelle ryster på hovedet af mig)

Jeg vil lige nævne at det kræver stor erfaring at lave en ordentlig søgning. Din søgning skal kun være en indledende screening hvorimod den rigtige nyhedsundersøgelse før patentet skal udføres af en proffesionel patentansat. De er rigtig dygtige men som regel også rigtig dyre. Derfor er det smart lige at tage den indledende undersøgelse selv.

Når man så har fundet et patent man mener er i konflikt med ens idé er det ikke sikkert at patentmedarbejderen er enig. Det hele er bundet op på patentkravene der er skrevet i et mystisk sprog som os dødelige ikke har en chance for at forstå. Dvs. selvom du finder en tegning der er meget lignende din idé er patent ikke krænket hvis det ikke er beskrevet i patentkravene.

En kammerat og jeg har startet et lille rådgivende ingeniørfirma hvor vi hovedsageligt beskæftiger os med mekanisk produktudvikling, og derfor har lidt erfaring med patenter. Du er meget velkommen til at kontakte os hvis du vil have hjælp eller har nogen spørgsmål... Vi har ikke noget problem med at underskrive en tavshedserklæring. Du kan finde os på www.tjelhart.dk

Held og lykke med det

Mvh Frederik

Tilmeldt 26. Sep 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:40
Hej Jackpot!

Jeg har selv været i gang med at undersøge diverse omkring plastproduktion at et emne, jeg gerne vil i gang med at sælge.

Du kan vist godt nøjes med tegninger, men kontakt Teknologisk Institut. De har en afdeling, som rådgiver iværksættere og det er vældig søde. http://www.teknologisk.dk/ivaerksaettere/

Det er muligt at få lavet en meget simpel model af et plastemne, hvis det ikke er for kompliceret i udformning - det koster ca. 1.200-2.000 kr. Det kan jeg desværre ikke selv benytte mig af. I stedet må de fleste ud og have lavet en støbeform, jeg har fået tilbud på op til 300.000 kr for sådan en! Derfor søger jeg nu investorer (andetsteds på Amino). Støbeformens pris afhænger af hvor mange den skal kunne holde til at fremstille.

Slå op i De gule sider efter plastfirmaer nær dig og aftale et møde med et par stykker.

Jeg lavede i starten en hemmeligholdelsesaftale, som jeg bad dem underskrive. Det gjorde alle undtagen et firma, men jeg er ikke - lige hvad de firmaer angår - længere bekymret for, at de hugger min idé. Hvis de gjorde det bare en gang og det rygtedes, ville de kunne dreje nøglen om med det samme, da de lever af bestillingsarbejder.

Du kan i øvrigt godt få min hemmelighedsaftale, hvis du vil.

Nogle plastfirmaer kan hjælpe med udformning af tegninger, det koster ca. 15-20.000 kr. Ellers skal du finde en industriel designer (prisen hertil varierer meget, vurder om du vil have fast pris eller timepris). Sørg for hemmelighedsaftale her!

Mange hilsner

Jeanett

Tilmeldt 13. Jun 06
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 10:37
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)