Hej
Sjovt du lige skulle spørge, for jeg har lige været gennem det samme - Også med et plastobjekt.
Med hensyn til din dims, så skal du nok først finde ud af, om det overhovedet er muligt at patentere den. Dimsen skal jo have "opfindelseshøjde" mener jeg, at de kalder det, og det er ret svært at lave noget, der lever op til det, i en verden med 6 milliarder opfindsomme mennesker. Men kan det lade sig gøre, er det selvfølgelig bedst.
Selv endte jeg med en
designbeskyttelse, fordi min egen dims ikke havde "opfindelseshøjde". Designbeskyttelse er, hvad man i gamle dage kalde "mønsterbeskyttelse" og den gør, at andre ikke kan kopiere udseendet af din dims. Designbeskyttelse er ikke så stærk som patentering, men bedre end ingenting. Faktisk har Patent -og varemærke styrelsen en online formular til ansøgning om designbeskyttelse, hvor du kan beskrive produktet, og vilkårene for beskyttelsen, samt uploade tegninger til dem. Den anvendte jeg, og det var rigtig nemt. Dog koster designbeskyttelse et mindre beløb. Selv endte jeg på 1600 kroner, men de er jo godt givet ud, hvis du bliver millionær af din
opfindelse bagefter.
Med hensyn til plastfabrikken, så skal du ikke være bange for, at de stjæler din ide - For det første er deres branche ikke at
opfinde ting, og for det andet ville de lynhurtigt gå
konkurs, hvis de begyndte at stjæle kundernes ideer. Med alle de paranoide opfindere derude i verden, ville sådan en nyhed sprede sig lynhurtigt.
Af fabrikker jeg lige kender, findes der Rias på Sjælland (
www.rias.dk) og Induflex i Jylland (
www.induflex.dk). De er begge meget professionelle, men du skal være forberedt på en lang ventetid på dine prototyper. Jeg tror, at ventetiden i øjeblikket er omkring 4 uger - Måske mere. De har meget travlt.
Induflex var dem, der lavede mine prototyper, og det var såmænd ok service, selv om jeg mistænker at Rias er mere professionelle (de er i hvert fald en del større).
Med hensyn til tegninger, så kan du da godt tegne en teknisk tegning, eller få en professionel til det, men en anden mulighed er at holde et møde med den fabrik der skal lave det og så tage nogle skitser med, og så ellers lade dem spørge ind til dit produkt indtil de ved præcis, hvad du vil have, og hvad der kan lade sig gøre at lave. Den slags gør de vist ofte. I mit tilfælde lavede jeg en teknisk tegning i et program som egentlig er beregnet til at designe elektronik i, men det kunne de sagtens forstå, da den først blev printet som pdf-fil.
Held og lykke med dimsen.
Martin