Hej Allesammen Jeg vil gerne vide hvad reglerne er omkring at brug billeder af en andens bil i fx bannerreklamer og lignende på ens eget site. Dette har jeg brug for at vide da vi tager rundt til diverse messer, træf og event, hvor vi tager nogle fede billeder af nogle lækre biler. Der kan være noget som fx at fjerne nummerpladen (fx i photoshop) for at bilen ikke kan genkendes på den måde. Men eller må vi så bruge de billeder vi tager af biler rundt omkring til disse messer, event og træf uden at spørge ejeren om lov? Jeg ved jo at der er billed databaser hvor der er billeder fra træf osv med bilerne fra disse, de bliver smidt på nettet uden lov fra bilens ejer. Men jeg ved ikke om billederne også må bruges i en reklame. Mvh Kim Sand Sørensen |
Regler for brug af egne billeder taget af andres biler?
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
- 1
Umiddelbart ville jeg sige nej. Du må ikke bruge billeder af andres private ejendom i kommercielt øjemed uden at du har deres tilladelse. Jeg har været ude for noget af det samme, da jeg skulle fotografere forskellige typer huse for en ejendomsmægler kæde. Det kunne opfattes som om ejeren af huset stod inde for firmaet og dets reklame og derfor lavede jeg en foto-kontrakt, hvor der kort fortalt stod at ejeren kendte til og accepterede brug af billedet i forbindelse med markedsføring. For en sikkerheds skyld kan du kontakte www.copydan.dk eller læse dig igennem ophavsretsloven på kulturministeriets hjemmeside. Michael |
Jeg mener helt sikkert at du skal indhente ejerens tilladelse, hvis du skal bruge billederne i en reklame og/eller i kommercielt øjemed. Det er ligesom når reklamebureauer skal skyde en reklamefilm eller musikvideo på en udendørs- location, så sørger de altid for (eller bør gøre det) at indhente tilladelse hos eksempelvis alle beboere på vejen, hvor filmen bliver skudt. Derfor er en kontrakt med ejeren en rigtig god idé. Læs evt. mere om ophavsretsloven på: www.ophavsret.dk |
Hilsen Martin
Denker Media oversættelsesbureau
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)