Hej Ann
Om man skal købe en ejendom afhænger af mange forskellige faktorer objektive som subjektive.
Du spørger hvad det kræver af jer for at købe en ejendom, jeg går ud fra i tænker på finansiering. I skal indkøbe ejendommen til en fornuftig pris for at opnå fornuftig realkreditbelåning. I skal være kreditværdige, det vil sige i skal kunne tilbagebetale lånet, når der kigges på jeres samlede udgifter. Med andre ord så skal jeres stabile indtægter være store nok til at kunne dække alle jeres udgifter og forbrug. Jeres indtægter skal være stabile over en periode tilbage i tiden.
I øjeblikket er en ejendom ikke altid en let omsættelig vare, hvis virksomhedens udvikling positiv eller negativ kræver større ændringer end ejendommen kan honorere.
Efter min mening skal man kun købe en ejendom i disse år hvis den er meget billig, for der er ikke noget fast prisniveau på ret mange ejendomme, ingen ved om bunden er nået. Lige nu barsler kreditforeningerne med planer om at gøre det vanskeligere at benytte afdragsfrie lån, plus at de ønsker at hæve bidragssatserne, det betyder at det bliver dyrere at finansiere en ejendom og så skal prisen faktisk falde på ejendommen, så der er nogle jokere i ejendomsmarkedet, som kan betyde yderligere prisfald.
Hvordan i skal købe, privat eller i virksomheden, det synes jeg i skal lade en revisor rådgive jer om, for det er en kompliceret sag med mange faktorer, skattemæssige, risikospredning mv..
Vanskeligt at være mere præcis, med de foreliggende oplysninger.
De bedste hilsener
Finn