Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervslejemål - hvor meget?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Jeg er ved at gennemgå vores omkostninger for 2009 og finder at jeg nok betaler for meget i leje på vores erhvervsadresse...

Findes der nogle ressurser, hvor jeg kan sammenligne om jeg betaler en fair pris?

Hvordan tjekker jeg om huslejen er iorden?

Vi ligger i en middelstor jysk by på den ene af gågaderne(hvis det har betydning)...

mvh

Fra København S
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 13:56

Hmm det er svært at svare på - men måske du kan søge på erhvervslejemål i den by du bor i og se hvad kvm prisen er.. Men det er jo svært at sige at det skal være den kvm pris, da der er mange forhold som spiller ind!

Altid en ny ide!

Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:02

Ja, det er jeg klar over.

Men det ville være rart, hvis man kunne få en ide om hvor meget man fx max burde give pr kvm.

Men der findes ingen statistik eller lignende over det?

Fra Århus
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 14:06

Hej!

Jeg ved ikke om der findes noget decideret opslagsværk - men som nævnt så prøv at søge lidt hos erhvervsmæglere i din by.

Det spiller også ind om det er kontor eller butik (Min erfaring er, at butik er lidt mere kostbar pr. kvm)

Jeg har selv et godt øje til Århus - og det seneste jeg har set her er at kvm priserne i midt / gågade for butik kan svinge mellem 1300 og 2000 kr.  For kontor vel et sted mellem 1000 og 1600.

Men som sagt er det allerbedste og mest aktuelle sted at kigge nok ved de forskellige erhvervsmæglere.

Birger

Fra Århus
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 14:12
Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 14:12

Man kunne godt bruge nogle offentlige data for gennemsnitlige huslejeniveauer, desværre findes det ikke for erhvervslejemål.

Man kan få en vurdering fra en lokal erhvervsejendomsmægler.

Går ud fra at der er tale om et detailhandelslokale, når du skriver gågade og at det er i god stand.

Hvis det er byens bedste placering og der er mange liebhavere til lejemålet, så kan m2 prisen være meget høj (flere tusind kr pr m2)

Er det en almindelig placering på gågaden, uden liebhavere til lejemålet (du kan høre  til om der betales større afståelsessummer når nabo lejemål skifter lejer, hvis ikke der betales større afståelsessummer for lignende lejemål, så må man gå ud fra at der ikke er mange liebhavere til dit lejemål og det påvirker lejeniveauet).

Et meget rundt bud er en m2 pris i intervallet 800 - 1000 kr m2 for en pæn forretning, på en populær gågade uden liebhaverefterspørgsel, i en mellemstor jydsk by.

Huslejen er faldet, så den husleje man kunne få på erhvervslejemål for 2-3 år siden kan man kun sjældent opnå idag.

Lad mig høre om mit skøn er helt ved siden af.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 4. Jul 09
Skrevet kl. 14:14

UPS den røg afsted 2 gange troede ikke den blev afsendt 1' gang.

Man kunne godt bruge nogle offentlige data for gennemsnitlige huslejeniveauer, desværre findes det ikke for erhvervslejemål.

Man kan få en vurdering fra en lokal erhvervsejendomsmægler.

Går ud fra at der er tale om et detailhandelslokale, når du skriver gågade og at det er i god stand.

Hvis det er byens bedste placering og der er mange liebhavere til lejemålet, så kan m2 prisen være meget høj (flere tusind kr pr m2)

Er det en almindelig placering på gågaden, uden liebhavere til lejemålet (du kan høre  til om der betales større afståelsessummer når nabo lejemål skifter lejer, hvis ikke der betales større afståelsessummer for lignende lejemål, så må man gå ud fra at der ikke er mange liebhavere til dit lejemål og det påvirker lejeniveauet).

Et meget rundt bud er en m2 pris i intervallet 800 - 1000 kr m2 for en pæn forretning, på en populær gågade uden liebhaverefterspørgsel, i en mellemstor jydsk by.

Huslejen er faldet, så den husleje man kunne få på erhvervslejemål for 2-3 år siden kan man kun sjældent opnå idag.

Lad mig høre om mit skøn er helt ved siden af.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 15:10

Hej.

Pt giver vi knap 850 kr pr kvm - og den er ikke forhandlet de seneste år.

Vi ligger også i en mindre jysk by på gågaden.

HVad kræver det af os hvis vi skulle købe ejendommen?

Er det en god ide?

Skal vi købe den privat?

(Vi overvejer nemlig at købe den, da vi så har friere rammer mht indretning...)

Med venlig hilsen

Ann

Tilmeldt 4. Jul 09
Skrevet kl. 15:59

Hej Ann

Om man skal købe en ejendom afhænger af mange forskellige faktorer objektive som subjektive.

Du spørger hvad det kræver af jer for at købe en ejendom, jeg går ud fra i tænker på finansiering. I skal indkøbe ejendommen til en fornuftig pris for at opnå fornuftig realkreditbelåning. I skal være kreditværdige, det vil sige i skal kunne tilbagebetale lånet, når der kigges på jeres samlede udgifter. Med andre ord så skal jeres stabile indtægter være store nok til at kunne dække alle jeres udgifter og  forbrug. Jeres indtægter skal være stabile over en periode tilbage i tiden.

I øjeblikket er en ejendom ikke altid en let omsættelig vare, hvis virksomhedens udvikling positiv eller negativ kræver større ændringer end ejendommen kan honorere.

Efter min mening skal man kun købe en ejendom i disse år hvis den er meget billig, for der er ikke noget fast prisniveau på ret mange ejendomme, ingen ved om bunden er nået. Lige nu barsler kreditforeningerne med planer om at gøre det vanskeligere at benytte afdragsfrie lån, plus at de ønsker at hæve bidragssatserne, det betyder at det bliver dyrere at finansiere en ejendom og så skal prisen faktisk falde på ejendommen, så der er nogle jokere i ejendomsmarkedet, som kan betyde yderligere prisfald.

Hvordan i skal købe, privat eller i virksomheden, det synes jeg i skal lade en revisor rådgive jer om, for det er en kompliceret sag med mange faktorer, skattemæssige, risikospredning mv..

Vanskeligt at være mere præcis, med de foreliggende oplysninger.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 16:38

Tak for et grundigt svar.

Mht finansieringen - hvad er så normalt 10 eller 30 år?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)