Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunstneres beskatning

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg er udøvende scenekunstner (dog også uddannet økonom), og er i tvivl om hvordan jeg stiller mig selv bedst muligt i forhold til SKAT.

Casen er, at mine opgaver (og indkomst) svinger meget fra arbejdsår til arbejdsår, og jeg i løbet af et år typisk har et par engagementer/forestillinger på forskellige teatre og bliver hyret til honorarbetalte reklamefilm, lydstudieindsyngning, koncerter/optrædener m.v.. Herudover kan det være nødvendigt at tage et andet fuldtids/deltidsarbejde i kortere perioder.

Da min indkomst kan være meget svingende ønsker jeg at lave en opsparing med virksomhedsordningen, for at kunne udjævne min indkomst en smule, samt forbedre mine fradragsmuligheder (undgå bundgrænsen for lønmodtagerudgifter).

Engagementerne med de danske teatre er så vidt jeg kan se nødt til at blive betragtet som lønmodtagerarbejde - dette til trods for at man typisk kun bliver ansat for en periode af 3-4 måneder af gangen på et teater til én bestemt opgave/forestilling, og mit næste job typisk er på et andet teater. Men fagforeninger har kæmpet de arbejdsløses sag - og ikke de arbejdendes - og "sikret" at man ikke kan blive betragtet som selvstændig og dermed miste retten til dagpenge. Dette er der vel ikke noget at gøre ved?? Eller kan jeg prøve at stå på min ret?

De honorarer jeg modtager for diverse små-arbejde af forskellig karakter ønsker jeg skal indgå på min virksomheds konto (sammen med resultatet af udlejningen af en ejerlejlighed). Hvad er risikoen for, at SKAT vil betragte dette som hobby-arbejde?? Der kan være år, hvor der kun går ganske få honorarer ind.

På forhånd tak!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:34
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:10

Medmindre der er store udgifter forbundet med kunstnerarbejdet hvorved driften bliver underskudsgivende eller nogle af honorarerne kan karakteriseres som lønmodtagerindkomst er der umiddelbart ingen risiko. Hvorvidt teaterengagementerne skal betragtes som lønmodtagerabrjede afhænger jo af kontraktsforholdene. Det forhold at det er 3-4 måneder vi taler om er ikke afgørende her, fordi du bliver hyret til et projekt.

Du kunne prøve at søge et såkaldt bindende svar med udgangspunkt i Haugland-dommen og andre domme/afgørelser.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)