Jeg har en gammel sag liggende som jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre med. Kunden skylder mig 1000 kr. og har ikke betalt.
Nu er der så kommet et brev ind af døren hvor det viser sig at manden er under økonomisk værgemål siden 2008.... brevet er fra hans advokat. I alle andre henseende havde jeg smidt sagen på gulvet og glemt det. De 1000 kr. skal jeg nok overleve, men jeg vil jeg kan alligevel ikke tænke at han lige nu tager røven på andre iværksættere måske for endnu flere penge.
Det han har gjort, er det ikke ulovligt? Og kan jeg politianmelde ham? Han har handlet via et enkeltmandsvirksomhed hvor man selvf. ikke kan læse noget på cvr.dk
Ja, det ender nok med at jeg glemmer sagen, men vil gerne blive lidt klogere på dette punkt.
Glem de 1000kr lav nogle nye, for alle de bitre tanker over en tumpe der ikke kan betale ødelægger ens eget positive drive for at lave gode forretninger. Grin og vær glad over at det kun lykkedes ham og tørre dig for en tusse. Og skriv det fra som tab.
Tiden du bruger på anmeldelse kan du brugetil at tjene flere penge.. Hermed ikke sagt at jeg billiger hvad han har gjort
Nu er der så kommet et brev ind af døren hvor det viser sig at manden er under økonomisk værgemål siden 2008.... brevet er fra hans advokat.
Og?
Kenneth, der skelnes mellem flere former for værgemål. Et er et økonomisk værgemål. Omfanget at dette kan varierer - men populært sagt kan det omfatte alt lige fra administrationen af enkelte aktiver til at den pågældende person i princippet får "lommepenge".
Det der er afgørende for dig er om personen er under "Værgemål med fratagelse af den retlige handleevne".
Først hvis den retlige handleevne fratages, er den pågældende person umyndig og kan ikke
selv forpligte sig ved retshandler eller råde over sin formue,
medmindre andet er bestemt. Da han står opført i CVR som enkeltmandsfirma må det formodes ikke at være tilfældet.
Jeg ville ofre frimærket på den pågældende advokat og sige at det at være under økonomiske værgemål ikke nødvendigvis fratager hans klient den retlige handelsevne og så ellers give et løfte om normal inkassoprocedure..... (om du så gør det af kan afhænge af den respons du får).
Tak for svaret Henrik, der blev jeg meget klogere. Den nøjagtige ordlyd er:
Jeg skal ved nærværende meddele Dem, at XXX ved dom XX 2008 er sat under værgemål i økonomisk henseende i henhold til værgemålsloven §5 jf. kopi af vedlagt værgebeskillelse.
På baggrund heraf kan XXX ikke disponere i økonomisk henseende uden undertegnedes samtykke.
Jeg kan meddele Dem, at der er tale om et ikke ubetydeligt antal kreditorer, hvorfor det ikke er muligt at indfri Deres klients gæld eller påbegynde afdragsordning heraf.
Værgemålsloven § 5 fratager ikke den pågældende persons handleevne. Den fratages jf. Værgemållovens § 6. Det vil sige at din kunde stadigvæk kan indgå bindende aftaler.
Det korrekte havde formentligt været at din kunde skulle været sat under værgemål både efter § 5 og § 6. Det er kun hvis der er afsagt dom efter § 6 at en person mister den retslige handleevne.
Om der er noget at komme efter økonomisk er svært at sige.Måske har han virkelig ikke flere penge eller?
Principielt er det et problem for alle, der egentlig kun har cvr som opslagsværktøj at kontrollere en kunde i sammen (sammen med kreditoplysningbureauerne) at den pågældende kan shoppe videre i frit omfang. Det er ikke bare tabet for dig, men det er også problemet med at fratrække tabet i dit skatteregnskab. Der skal tabet være endeligt konstateret, hvilket typisk vil sige ved dom i fogedretten.
Tusind tak for hjælpen Henrik. Jeg kommer nok bare til at kører den som almindelig rykker procedure, og laver betalingskrav til retten. Så får sagen en afslutning i mit regnskab og jeg kan tjene pengene andet sted fra.