Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flere virksomheder under et CVR

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 2. Mar 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa...

Har et spørgsmål som jeg længe har søgt svar på, men synes ikke rigtig jeg har kunnet finde et passende svar.

Så prøver og stille spørgsmålet på denne geniale side som jeg mange gange har brugt med stor success. ;o)

Lad os sige at man har oprettet en enkeltmandsvirksomhed ved navn Frugt&Grønt som sælger frugt og grønt.

Herefter kunne man godt tænke sig at åbne en anden butik ved navn Campingbutikken som så sælger campingudstyr.

Er det muligt at kalde butikken noget andet end firmaets oprindelige navn (Frugt&Grønt), når det er nødsaget til at være under samme CVR, da det jo er enkeltmandsvirksomhed?

Er det så bare ok på en faktura fra campingbutíkken, at skrive: Campingbutikken (en del af Frugt&Grønt) eller kan man bare nøjes med at skrive Campingbutikken og så cvr nummeret på frugt og grønt´?

Skal dette på nogen måde registreres hos skat eller kan man bare bruge de navne man har lyst til under samme CVR?

Håber det er til at forstå ;o)

På forhånd tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:19

Hej!

Ja.......samme CVR.nr............................nye områder SE nr. under samme CVR.nr.

Ja.....du må godt kalde det Campingbutikken og så med Frugt og Grønt CVR.nr.

Ja...det skal registreres hos SKAT.

/peter

Tilmeldt 2. Mar 10
Skrevet kl. 16:48

Hejsa og tak for dit svar ;o)

Hvad så regnskabsmæssigt, er det så 1 regnskab eller skal de 2 pågældende virksomheder have hver deres regnskab?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:53

hej

Du behøver ikke at skrive at det er en del af frugt og grønt på fakturaen.

du kan bare skrive at det er campingbutikken og det nye se nr du får dertil ..

det er nok oplysninger ifl Skat..

mvh Kim

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:20

Hej!

Der er så tale om separate regnskaber.

/peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:29

Hej

Det vil være en god idé at køre det afdelingsopdelt, eller bare adskilt, idet SKAT ikke bryder sig om, at et underskudsfirma bliver skjult i et overskudsfirma.

Hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:43

Tonny...ikke enig.......der er tale om separate momsregnskaber...og dermed separate regnskaber.

Har en kunde med 7 afdelinger......hver sit momsregnskab og regnskab.

/peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:51

Peter - Revisor:

Tonny...ikke enig.......der er tale om separate momsregnskaber...og dermed separate regnskaber.

Har en kunde med 7 afdelinger......hver sit momsregnskab og regnskab.

/peter

Jeps Yes Embarrassed

Så godt dit indlæg efter, jeg havde skrevet, så mit svar gælder kun, hvis det hele køres under samme CVR-nr. uden opdeling m.v.

Hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil have lov at præcisere, at det ikke er et krav, at du opretter et såkaldt administrativt SE-nummer til at drive din "anden" virksomhed under - slet, slet ikke.

Så længe du driver dine virksomheder som personligt ejede virksomheder, så kan du faktisk kalde dem "hvad somhelst v/bshs". Selv opererer jeg under tre navne v/Lars Gosvig og ét CVR-nummer.

Jeg har i tidernes løb stødt på mange delregistreringer (som det kaldes). 9 ud af 10 er oprettet på grund af fejlantagelser. Den eneste som er sikker på at tabe, er virksomhedsejeren. I bedste fald bare tid - i værste fald penge ved at betale fra ydelser (momsangivelse og yderligere regnskabsydelser) han slet ikke har behov for.

Det virker som om, at det, at der er en mulighed for at lade sig delregistrere er ensbetydende med, at det per definition er en fordel. Det kan det være, men er det ofte faktisk ikke. Og et krav er det faktisk aldrig.

Mht. at føre særskilte regnskaber, så kan der være god fornuft heri - eller i hvert fald at lave en form for opdeling, så du kan se, hvordan den enkelte virksomhed kører. Men at strække den ud til deciderede regnskaber, du eventuelt vil have selvstændigt revideret osv. er totalt overkill.

Så det du bør gøre er, at du starter den nye aktivitet, sørger for en administrativ opdeling så du kan følge dine aktivteter "enkeltvist" - og angiver moms, skat osv. under et nummer - nemlig dit CVR-nummer.

Hvis du så på et tidspunkt synes det er nemmere at styre, så formaliserer du opdelingen, og kan i den forbindelse overveje, om et administrativ SE-nummer kan være en fordel.

Bare sådan som en enkelt detalje - hvis du laver administrative SE-numre skal du huske, at hvis du bruger varer eller goder, du har købt under den ene momsregistrering til den anden, så skal du fakturere mellem de to med moms.

Vh
Lars

Tilmeldt 2. Mar 10
Skrevet kl. 12:31

Hejsa Lars...

Det var lige den model jeg kunne bruge, da det ville være det smarteste og nemmeste i mit tilfælde.

Men skal SKAT ikke have oplysninger om de forskellige brancher man opererer i?

I så fald hvordan oplyser man det uden at de så tildeler dig et SE nummer.?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)