Hej Jeg er så netop i dag startet som selvstændig wiiihii.... Det betyder også at jeg er grøn i regnskab, momsindberetning osv... Og jeg hører, at det er svært at få gode og brugbare svar hos Skat? Jeg har nogle spørgsmål - starter med et enkelt her: Jeg tager ud og laver fitness-events. Dvs. man melder sig til hos mig, jeg registrerer folk og man betaler et beløb for at deltage. Dette beløb betales på dagen. Hvordan skal jeg håndtere faktura og bilag for dette? Jeg tænker: En fælles faktura "x antal deltagere til event den xx/xx-2010 á xx kr." vil dette være nok? Så tænker jeg: nogen vil nok gerne have et bilag... er en dags dato seddel så nok - og skal denne opbevares sammen med ovenstående (hvis det er nok), eller skal jeg lave en decideret faktura til de som må ønske dette. Det er jo skide vigtigt at gøre det rigtigt fra starten! Og nu kan jeg se, at jeg har en tilmeldt fra Skat til et af mine arrangementer, så jeg må ski hellere være HELT sikker på, at jeg gør det rigtigt haha... Håber nogen kan hjælpe mig, tak :-) KH |
Hej Charlotte
Tillykke som selvstændig.
Vedrørende faktura kan du jvf. nedenstående link til SKAT, vælge at udfærdige en forenklet faktura, d.v.s. en eks. fra en duplikatbog med fortløbende nr. og 2 kopier, hvor du beholder den ene.
Af denne forenklede faktura skal fremgå dit firmanavn og CVR-nr. og deltagerens navn ligesom fakturabeløbet kan anføres incl. moms.
Link til SKAT http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=108104&vId=44489&i=10#i108104
Derimod hvis det eks. er et kursussted, som skal afregne, så ville du kunne nøjes med en almindelig faktura til hvervgiveren.
Hilsen