En kunde købte i efteråret en vare i min netbutik og betalte med Dankort. Jeg sendte varen samme dag og min eshop sender automatisk en mail til kunden opgivne emailadresse, som at varen er afsendt (helt standard). Præcis 2 måneder senere kontakter kunden mig for første gang og fortæller mig, at hun ikke har modtaget noget fra mig og nu har købt varen et andet sted og at hun kan se på sit kontoudtog, at jeg har hævet beløbet fra hendes konto. Derfor beder hun om pengene retur. Jeg skriver til hende, at hun skulle have henvendt sig indenfor "rimelig" tid (købeloven) og at hun desuden burde have modtaget en mail, da varen blev sendt. Det viser sig dog at hun har tastet forkert i sin emailadresse og skrevet "otmail" istedet for hotmail og derfor har hun aldrig modtaget den mail. Jeg afviser ikke direkte i min mail til hende, at hun ikke får pengene tilbage, men jeg skriver pænt om ulempen ved at hun henveder sig så lang tid efter købet. Det skal nævnes, at pakken er sendt som brev og derfor ikke kan spores. Jeg hører ikke mere fra kunden og formoder, at hun har forstået beskeden. Men nu har jeg i mine papirer fundet en faktura fra PBS, der uden varsel trækker beløbet fra min konto under "vare ikke modtaget" og OVENI lægger et indsigelsesgebyr på kr. 250,00. Jeg skriver mest her for at få afløb fra min irritation. Det virker jo fuldstændig vanvittigt, at en privatkunde kan gøre dette. Hun har aktiv købt en vare - tastet sit kortnummer ind. Kan hun virkelig uden videre stoppe denne betaling uden at jeg bliver spurgt først? Hvis det er tilfældet - så kan alle uærlige kunder jo gøre dette. det er da absurd og dybt uretfærdigt. Det er for længe siden gået op for mig, at man som virksomhed ikke har mange rettigheder overfor uærlige privatkunder, men at jeg også skal betale ekstra for det er jo helt ude i hampen. ......................
|
Sådan er PBS og de fleste andre aktøres regler... Så sender du ik som pakke, så må du bære tabet fra de kunder, som enten er uærlige eller dem der aldrig modtager noget...