Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Garanti ved parallelimport fra EU land

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Feb 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle Amino'er

Jeg har igennem  længere tid gået med en idé til en vare, som jeg gerne vil importere fra et andet EU land (parallelimport) og sælge videre her i DK. Jeg er dog meget i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig mht. garanti på produktet, da jeg andetsteds i dette forum har læst, at fabriksgarantien bortfalder ved parallelimport.

Det følgende er et fiktivt produkt: Hvis jeg eksempelvis vil importerer kaffemaskiner af et kendt mærke fra Belgien, og der allerede er en dansk importør. Indkøbet sker i en alm. webshop i Belgien, som yder 1 års garanti på kaffemaskinerne.

Det jeg er meget i tvivl om er hvordan jeg skal forholde mig til reklamationer.

1. Hvis en kunde klager over kaffemaskinen, skal jeg så efterfølgende tage kontakt til den webshop jeg har købt varen hos?

2. Webshoppen i Belgien yder et års garanti, men iflg. producentens hjemmeside er der 2 års garanti på produktet - skal jeg selv tage ansvaret for det sidste år, da en producent vel ikke er så venligsindet overfor en parallelimportør.

3. Hvis jeg køber en vare, som eksempelvis ligger i 1 år inden den sælges - er jeg så selv ansvarlig for den garanti/reklamationsret jeg skal tilbyde, da min garanti jo nu er udløbet set i forhold til min fakturadato?

4. Vil og må en "alm." webshop sælge mærkevareprodukter til parallelimport til et andet land? Eller kan de blive udelukket som sælger af producenten hvis de gør det.

5. Hvordan får man ellers kontakt til en som vil sælge til parallelimport og hvordan er det lige man skal spørge en forretning om de er interesseret i det?

Håber ovenstående er til at forstå, og at nogle af jer kan kaste lidt lys over sagen. Faktisk er det en problematik, som gør, at jeg ikke helt ved om jeg skal kaste mig ud i importeventyret.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15113
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Cru:

1. Hvis en kunde klager over kaffemaskinen, skal jeg så efterfølgende tage kontakt til den webshop jeg har købt varen hos?

Hvis det er B2B, så er webshoppen ik forpligtet til at yde dig nogen garanti... Men hvis du handler dine varer i en anden webshop, så vil det da være indlysende, at forsøge at lave reklamationerne igennem dem...

Cru:

2. Webshoppen i Belgien yder et års garanti, men iflg. producentens hjemmeside er der 2 års garanti på produktet - skal jeg selv tage ansvaret for det sidste år, da en producent vel ikke er så venligsindet overfor en parallelimportør.

Igen hvis det er B2B, så er de ik forpligtet til at yde noget... Du skal som sælger yde 24 mdrs reklamationsret ik andet... Men det ville nok være smart, at du selv påtog dig de 2 års garanti, da det ellers vil koste kunder og ry i længden...

Cru:

3. Hvis jeg køber en vare, som eksempelvis ligger i 1 år inden den sælges - er jeg så selv ansvarlig for den garanti/reklamationsret jeg skal tilbyde, da min garanti jo nu er udløbet set i forhold til min fakturadato?

Du er altid forpligtet til, at yde 24 mds reklamationsret, uanset hvor længe varen ligger på lager...

Cru:

4. Vil og må en "alm." webshop sælge mærkevareprodukter til parallelimport til et andet land? Eller kan de blive udelukket som sælger af producenten hvis de gør det.

Om de vil, kan jeg ik svare på... De må gerne rent juridisk, men de fleste har ik en interesse i det, da de kan få problemer med den lokale distributør/agent/agentur...

Cru:

5. Hvordan får man ellers kontakt til en som vil sælge til parallelimport og hvordan er det lige man skal spørge en forretning om de er interesseret i det?

Kontakt dem, som har et produkt du søger og spørg... Men de fleste har ingen interesse i det som sagt...

Naturlige skønhedsprodukter og argan olie fra Cosmos Co og Cossy
Side 1 ud af 1 (2 indlæg)