Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms til gode fra sidste år

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Skat ville have en momsafregning af mig her til marts for sidste halvår af 2009 og jeg lavede den for en uges tid siden.

Jeg var i den situation, at jeg skulle have penge tilbage og de er nu gået ind på kontoen.

Skal momsafregningen bare skrives ind som afviklet 31/12-09 og jeg så skriver at de penge er hævet privat samme dag? Jeg gør ikke brug af virksomhedsordningen, så banken skulle gerne gå i 0 ved årets udløb.

En anden ting.. jeg var nødt til at skrotte en computer der gik død sidste år. Den stod som del af mine aktiver (restværdi på ca. 6.500). Jeg har umiddelbart bare oprettet en ny kolonne i mit regneark, kaldet "Tab", hvor jeg indskriver restværdien og trækker værdien fra mine driftsmidler - men hvordan skal det fremgå i Årsregnskabet? Og på min selvangivelse? Lige nu er afviger min balance med netop det beløb.

På forhånd mange tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jachobsen:

Hejsa

Skat ville have en momsafregning af mig her til marts for sidste halvår af 2009 og jeg lavede den for en uges tid siden.

Jeg var i den situation, at jeg skulle have penge tilbage og de er nu gået ind på kontoen.

Skal momsafregningen bare skrives ind som afviklet 31/12-09 og jeg så skriver at de penge er hævet privat samme dag? Jeg gør ikke brug af virksomhedsordningen, så banken skulle gerne gå i 0 ved årets udløb.

Nej, du skal bogføre den på den dag, hvor den blev udbetalt, således det fremgår af dit regnskab, at du havde et tilgodehavende pr. 31/12 2009.

Jachobsen:

En anden ting.. jeg var nødt til at skrotte en computer der gik død sidste år. Den stod som del af mine aktiver (restværdi på ca. 6.500). Jeg har umiddelbart bare oprettet en ny kolonne i mit regneark, kaldet "Tab", hvor jeg indskriver restværdien og trækker værdien fra mine driftsmidler - men hvordan skal det fremgå i Årsregnskabet? Og på min selvangivelse? Lige nu er afviger min balance med netop det beløb.

På forhånd mange tak.

Hvis du kun laver et skatteregnskab, skal der ikke røres ved den skattemæssige saldoværdi, ikke andet end de sædvanlige skattemæssige afskrivninger. Værdien du i givet fald skulle modregne, ville være en salgspris, men den er jo 0,00. Du får ikke fradrag for skrotningen af computeren på denne måde, kun gennem fortsat afskrivning, som hvis du kommer under en saldoværdi på kr. 12.300 før afskrivninger for året kan fradrages 100 % .

Med venlig hilsen

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)