Det projekt jeg arbejder med nu, er et rekrutteringsprojekt, som deler logik med LinkedIn. Vi laver en jobportal som er henvendt til netvær i stedet for til den enkelte jobsøger. Ideen er, at vi udbetaler en dusør, til den som kan finde en ny medarbejder til en virksomhed. På den måde kan man virksomheder sprede deres søging ud, og komme i kontakt med kandidater, som ikke er aktiv jobsøgende. Dette sker fordi kandidaterne bliver opmærksomme på et givent job gennem deres respektive netværkskontakter. Vi vil på den måde, gøre netværkskoceptet mere anvedelig for den enkelte, ved at etablere en konkret årsag til at folk mødes på portalen, nemlig at finde gode jobs til deres netværk og tjene penge på deres viden. Summa sumarum så er selve logikken rigtig på LinkedIn, men jeg mener at brugeradfærden eller kulturen er forkert. |
få glæde af mine kontakter og omvendt
eTRADEVIDEO - We produce, distribute and analyze online videos for leading eCommerce companies.
|
|
Ja, jeg ser en stor fordel i at benytte linkedin til ikke-forretningsorienterede kontakter. Således har jeg mine gamle studiekammerater, en håndfuld fodboldbuddies og barndomsvenner i mit netværk. Når det så er, at nogen spørger "kender du ikke en der...?", så bruger jeg linkedin. Så mit input er lidt i stil med pointen ved ikke at have hvemsomhelst i netværket, men samtidig også en opfordring til at strømligne det en smule. Mit forretningsnetværk står jo i min mobiltelefon. Mine barndomsvenner kan skifte mobiltelefon 8 gange og glemme at give mig det nye nummer hver gang.. Så er der med linkedin en chance for deres navn kan komme op af hatten, hvis jeg har brug for nogen der kan noget specifikt. Det lidt kedelige ved ikke-forretningsorienterde kontakter er at man ikke rigtig ved hvornår grænsen er overskredet for "ham ser jeg ikke mere"... På LinkedIn er der en legitim undskyldning for at strække den grænse meget langt. Det er jo af en faglig grund man kan hooke op igen, ikke sådan en blød-værdi-ting hvor man ringer out of the blue, og siger "ja, jeg ville bare lige høre hvordan det går".. Det er vi mange mennesker der ikke kan finde ud at huske at gøre. LinkedIn kan være en hjælp. |
- Rekruttering. Altså det at man som rekrutteringsbureau kan finde interessante profiler og skabe en kontakt til dem. Rigtigt mange rekrutteringsbureauer benytter i dag LinkedIn som et element i deres rekrutteringsproces. - Informationsindsamling. Man kan benytte LinkedIn til at indhente information forud for møder med personer, som man ikke på forhånd har et indgående kendskab til. F.eks. kan man inden mødet med en kunde lige checke ud, hvor kontaktpersonen tidligere har arbejdet osv. (hvis personen altså har en profil på LinkedIn). Ligeledes kan man se, om en kunde/kontaktperson skulle kende andre personer, som man selv kender. - Få genskabt kontakten til tidligere kollegaer, medstuderende osv. - LinkedIn har for ikke så længe siden tilføjet en såkaldt "Answer" funktion, hvor man har mulighed for at stille spørgsmål og forhåbentlig få nogle brugbare svar fra andre medlemmer på LinkedIn. Hilsen Ole Rønberg inWrite LinkedIn profil |
Ole Rønberg
CodeLean ApS
web: www.codelean.dk
Helt uden pis, så er det 6 måneder siden jeg skrev og foreslog en funktion til at spørge sit netværk. Jeg bad om en mulighed for at kunne sige "does anyone know someone who....".. Jeg venter stadig på rødvin fra linkedin :-) |