Jeg arbejder dagligt mange timer på mit kontor, og har i mange år brugt mit akvarie som afslapning mellem opgaverne.
Nu er tiden kommet til et nyt, men ? er, om jeg kan få fradrag for et nyt akvarie ved køb over firma? I mine øjne svarer det til alm. kontor indretning (til trods for glæderne ved det ;) så set i det lys burde det vel kunne anskaffes fuldt ud over firmaet?
Erfaringen er vist kun med et par guldfisk i en bowle.
Du har ret i at det kan være en del af indretningen af kontoret, men det vil nok også være vigtigt at udgiften til akavariet ikke kommer at ligne "hobby". Her tænker jeg på udgiften til fisk mv.
Tja, det er sådan set kun et nyt akvarie, møbel og pumpe der skal til - resten tages med over fra det gamle.
Så det ville ikke umiddelbart være noget problem? Vi snakker en udgift for firmaet på 8-10 tusind - maks.
Tak,
Jørgen
Hej
Problemstillingen er, hvorvidt du har et enkeltmandsfirma eller et selskab, og om du har ansatte. Hvis du ikke har ansatte, vil vurderingen nok gå i retning af, at det er en privat udgift uden fradrag.
Derimod hvis du har ansatte, kan det udmærket være en del af kontorets dekoration og udsmykning m.v..
Ja, det giver en lidt anden vinkel. Jeg har et ApS med en kollega, men vi sidder på hvert vores kontor der ikke ligger i samme bygning. Han er naturligvis indforstået med investeringen.
Men det lyder som om det er lidt "gråzone" det her...? Er der virkeligt ikke nogle retningslinjer for kontorindretning/udsmykning?
Den sammenligning holder ikke, idet planter og andet dekoration er "normalt" for kontorer m.v., hvorimod akvarier henhører under det mere hobbyprægede private udgifter, hvorfor der kan/vil være et problem, hvis virksomheden ikke har nogen ansatte udover indehaverne.
Alt afgørende er om vi taler om et kontor i privatboligen eller et eksternt kontor ude i byen. Såvidt jeg kan se taler vi om det sidste og så er der ingen problemer i det. Det er en del af udsmykningen. Selvfølgelig er det klart at hvis 50% af indtjeningen i firmaet går til fisk så....... men det er vist ikke tilfældet.