Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Råd omkring Ægteskat uden særeje & Bank kontier

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står og skal hjælpe en Veninde..

Hun er fra udlandet og kom herop og blev gift med hendes mand

Hun har vikar job og 2 børn(1 med ham) og tjener stortset ingen penge på det pga krisen

Manden har flere ejendomme, en grill og er med tiden blevet ligeglad med hende og køre hans eget spil. De har ikke særeje.

Han er rejst på Ferie til Thailand på ubestemt tid(1 måned siden) og hun har ikke hørt fra ham.

Han har flere kontier som han adminstrere over og hun har 1 hvor hun får løn og betaler hendes regninger..

Hun er begyndt at mistænke ham for at tage deres penge ud af landet da han har snakket om at rejse til Thailand og bo dernede, og det bliver uden hende..

Hvad Ret har hun til at se de kontier som er hans/deres private? Han kan se hendes konto men hun kan ikke få lov af bankrådgiveren at få at vide hvordan de økonomisk står og hvad de har på kontoerne...

Min logiske sans siger at de skal give hende ret til at se kontierne og hvordan de økonomisk står, samt at kunne hæve penge så hun kan betale for mad til hendes 2 børn.

Nogen som har erfaringer og ekspertise inden for det?

På forhånd tak :)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:57

Ved indgåelse af ægteskaber er der i Danmark gensidig forsørgelsespligt og formuefællesskab. Men det er ikke det samme som at Banken per automatik skal oplyse eller give mulighed for at den anden part får adgang til alle konti.

En forsørgelsespligt betyder nemlig ikke at ægtefæller har krav på samme rådighedsbeløb, men der består en generel forpligtelse til at sørge for den andens ægtefælles almindelige underhold, hvilket der efter oplyste også sker i dit tilfælde.

Henrik

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Skrevet kl. 15:59

Hej Henrik tak for det hurtige svar!

Når der ikke er sær eje og de har fælles hus og i et ægteskab uden særeje er dit vel mit og omvendt?

Kan banken forfordele Ham frem for hende hvad angår ret til at vide hvordan DE står økonomisk og hvad kontierne indeholder.. Han skjuler det for hende jo.. sådan ser jeg det ivhertfal?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:12
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bautik:
Når der ikke er sær eje og de har fælles hus og i et ægteskab uden særeje er dit vel mit og omvendt?

Desværre er det ikke så simpelt.

Uanset om der mellem ægtefæller består fælleseje eller særeje, råder de som udgangspunkt frit over de aktiver, som de hver for sig ejer.  I dit tilfælde kan manden således frit sælge eller pantsætte sine aktiver uden sin kones samtykke.

Den eneste undtagelse der gælder er vedrørende salg og pantsætning af fast ejendom, der fungerer som bolig for familien. Ligesom detløsøre der hører til indboet i det fælles hjem eller til den anden ægtefælles arbejdsredskaber. I disse tilfælde skal ægtefællerne være enige om at sælge eller pantsætte.

Du skal også være opmærksom på at en ægtefælle ikke er økonomisk ansvarlig for den anden ægtefælles gæld, manglende betaling af afdrag, rykkere m.m. Der gælder dog en delvis undtagelse for skyldig skat. Dette er en af årsagerne til at man ikke automatisk har adgang til den andens konti.

Dit og mit bliver kun fælles ved skilsmisse (og det er endda kun næsten) når boet skal gøres op.

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Skrevet kl. 17:15

Okey Henrik, det er sku ærgeligt. Jeg troede det var mere fælles i det.

Jeg takker mange gange for dine hurtige svar, selvom det desværre ikke var det ønsket  :P, men tak!

Mvh

Per Jespresen

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)