Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

firma mobil tlf

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Sep 06
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

Jeg overvejer at investere i en firma mobil telefon uden abbonemt men så bruge mit eksisterende private nr da mine kunder kender dette....

men jeg har jo også nogle private bekendtskaber som kender mit nr og derfor vil jeg  nok også komme til at bruge telefonen privat. Hovedformålet med telefonen er at bruge den til at komme i kontakt med firmaets netværk...

Kan jeg trække hele de 5000 kr fra i firmaet eller skal jeg virkelig til at lave en vurdering om hvor meget den blir brugt privat? Det sidstnævnte vil jeg mene er praktisk talt umuligt da jeg ikke på stående fod kan sige hvor meget mine kamerater ringer til mig.

På forhånd tak

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 21:56
At dine kammerater ringer til dig, behøver du ikke være bekymret for. Det påvirker jo ikke udgiften!

Det er dit eget privatforbrug af mobilen, der kan stilles spørgsmålstegn ved. Hvis det er den enste telefon du har, så vil Skat nok forvente en deling af udgiften. Har du en anden telefon, så køber de sikkert at den KUN er til firmabrug.

For din egen skyld, så vil jeg anbefale dig at have et telefonnummer, der til virksomheden (det, dine kunder kender) og et andet nummer til privat. Det er altså godt for sjælen at kunne holde helt fri ind i mellem, og hvis du tager din mobil når den ringer, så holder du ikke fri!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:45
Driver du virksomhed i selskabsform, er det nemt nok: Værdi af fri telefon 3.000 kr. med fradrag af egen betalte udgifter. I alt til beskatning kr. 0.

Men som personligt erhvervsdrivende taler vi skøn.  De kan ikke bruge den samme regel. Iøvrigt betaler du jo ikke for at dine kammerater ringer til dig.

Men nu taler du om selve anskaffelsen af telefonen. Mit bud ville være at du anskaffede en privat telefon ved siden af hvis ikke du har det, og anlægger den betragtning at denne er din privat telefon.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 6. Nov 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:38
Som udgangspunkt kan du kun fratrække den erhvervsmæssige del fra, men løsningen er nemmere endnu.

Du tager simpelthen bare alt dit kommunikationsforbrug (Fastnet, mobil, Internet, GRPS mv.) med i virksomheden og lader dig beskatte af fri telefon.

Beskatninger er 3.000 inkl. moms. I praksis fungere det ved, at du bogfører samtlige udgifter og herefter laver en modpost på 2.400 + moms (husk reduktioner skal vises særsklit i regnskabet)

/Jesper

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 11:33
Dato: 06-11-2006 10:38:08 Forfatter: Revisor GRAY.DK

Som udgangspunkt kan du kun fratrække den erhvervsmæssige del fra, men løsningen er nemmere endnu.

Du tager simpelthen bare alt dit kommunikationsforbrug (Fastnet, mobil, Internet, GRPS mv.) med i virksomheden og lader dig beskatte af fri telefon.

Beskatninger er 3.000 inkl. moms. I praksis fungere det ved, at du bogfører samtlige udgifter og herefter laver en modpost på 2.400 + moms (husk reduktioner skal vises særsklit i regnskabet)

/Jesper

Jeg håber ikke du rådgiver dine kunder på denne måde. Ovenstående  gælder kun lønmodtagere, herunder anpartshavere der er ansat i eget selskab. Selvstændige erhvervsdrivende kan ikke benytte sig af standardværdien på 3.000 kr. som jeg også har beskrevet ovenfor. Dvs. der skal laves et faktisk skøn.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:46
Hej Bent!

Noget andet er, at 3000 kr. inkl. moms oftest bliver accepteret i praksis.

Peter

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 12:52
Det er så ikke helt rigtigt. Jo der kan være mange situationer hvor de 3.000 kr. anses at dække den anslåede private andel og der vil man selvfølgelig acceptere det. Herudover er der de situationer hvor skattemyndighederne vælger ikke at tage fat i det fordi det er for småt, men ellers holder det ikke.

Jeg har et eksempel hvor der var sat en privat andel på 3.000 kr. ud af en samlet udgift på 9.000 kr. Skattemyndighederne vendte tingene på hovedet og satte den private andel til 6.000 kr. Jeg førte den i Landsskatteretten med et synspunkt om at skattemyndighederne ikke havde lavet et egentligt skøn. Udfaldet blev at man godkendte 50/50.

Men vælger man som revisor at sige at alt er fint og godt hvis der er sat en privat andel på 3.000 kr. ligner det dårlig rådgivning. Der kan være gode grunde til at gøre det, men så gør man kunden opmærksom på at skattemyndighederne kan anfægte det, hvis det ikke modsvarer den faktiske anvendelse.         

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:05
Ja...oki!

Vi vurderer dog også fra kunde til kunde........og mange gange ender det så med

3000 kr., men du har da fuldstændig ret, og vi vil fremover vurdere en ekstra gamg

før vi ansætter værdien.

Peter

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)