Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for firmanavne i ApS?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Feb 10
Indlæg ialt: 139
Fra  MTC Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogle regler for navne for ApS i henhold til tidligere eksisterende firmaer?

Hvor tæt må mit nye ApS's navn lægge sig på på min tidligere arbejdsgivers som nu er konkurs?

Eksempelvis: PH Cykler ApS er netop gået konkurs! - Må jeg kalde mit nye PH Cykler DK ApS? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:51

Duffy:

Er der nogle regler for navne for ApS i henhold til tidligere eksisterende firmaer?

Hvor tæt må mit nye ApS's navn lægge sig på på min tidligere arbejdsgivers som nu er konkurs?

Eksempelvis: PH Cykler ApS er netop gået konkurs! - Må jeg kalde mit nye PH Cykler DK ApS? 

Hej

Reglerne fremgår af Aktieselskabslovens § 153, og er også gentaget i den Ny Selskabslov, som forventes igangsat omkring den 1. marts 2010.

Jeg tror dit eksempel kom for tæt på det "gl." selskab. Et forslag kunne så være "PH Cykler Bynavn ApS", så er der formentlig nok forskel til, at Erhvervs og Selskabsstyrelsen accepterer det.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:44

Tonny Skov Pedersen:
Jeg tror dit eksempel kom for tæt på det "gl." selskab

Jeg vil sige. Det afhænger af hvad der sker med konkursboet. Hvis der lukkes helt ned for konkursboet krænker man jo ikke nogles navnerettigheder. Konkursboet ophører ved at være et selvstændigt juridisk enhed....

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 18:49

Henrik Krogh:
Jeg vil sige. Det afhænger af hvad der sker med konkursboet. Hvis der lukkes helt ned for konkursboet krænker man jo ikke nogles navnerettigheder. Konkursboet ophører ved at være et selvstændigt juridisk enhed....

Og man kan med rette vel sige, at konkursboet har råderetten over navnet indtil det er gjort op, og hvis selskabet har eksistreret nogle år er der vel en eller anden form for goodwill siden man ønsker at registrere noget så "tæt" på.

Så for at undgå uro fra kurator er det nok en god idé at tilføje noget som foreslået "Bynavn" eller andet der så adskiller det. Eller alternativt rette kontakt til kurator og få tilladelse til at anvende noget der ligger tæt på.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:26

Jeg ville nu også være betænkelig ved at lægge navnet for tæt, hvis omverdenen er bekendt med, hvad der er sket med det konkursramte selskab.

Med venlig hilsen

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)