Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsfradrag/Kørselsgodtgørelse og diæter

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Har nogle spørgsmål vedr. diæter og kørselsfradrag.

I den nærmeste fremtid bliver jeg ansat i en Hollandsk virksomhed, men stadigvæk har bopæl i Danmark. Pga. dobbeltbeskatningen, så skal jeg beskattes i DK.

Virksomheden synes, at vores kørselsgodtgørelse 3,56 kr er temmelig høj, men de vil gerne betale de første fx 200 km. af turen (erhverv). Men så er mit spørgsmål til jer:

Tur fra Århus til KBH (301 km x 2 = 602km) = 2143,12 kr.

Hvis vi nu siger, at de vil betale for de 200 km = 712 kr. Men hvis jeg så ikke kunne få noget kørselsfradrag? Jeg kan ikke finde noget på SKAT om det… Andet kørselsfradrag mellem hjem og arbejde. 

Diæter:

Jeg skal rejse en del i udlandet og i DK, og da jeg ikke har set kontrakten endnu, så ved jeg ikke, om virksomheden betaler diæter.

Men hvordan fungere diæter? Er det et fradrag? Eller noget som virksomheden betaler som skattefri beløb?

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:00
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:48

Diæter kan ydes både som godtgørelse eller som fradrag men fradraget er ikke meget værd og derfor bør du overveje at få det som godtgørelse.

Men du bør jo overveje at begrænse dine ophol i DK sådan at du kan få lempelse efter ligningslovens § 33A. Dvs. max. 42 dage i DK set over en vilkårlig 6 måneders periode. I den situation er det uden betydning om du får godtgørelse eller løn.

Hvordan transporterer I jer til Holland ? Medmindre I kører i bil hele vejen kan I ikke få godtgørelse for hele strækningen.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 18. Feb 09
Skrevet kl. 15:44

Skattekonsulenterne:

Hvordan transporterer I jer til Holland ? Medmindre I kører i bil hele vejen kan I ikke få godtgørelse for hele strækningen.   

Umiddelbart vil ¨jeg køre i bil fra DK til Holland. Jeg troede at man kunne få kørselsgodtgørelse for hele turen skattemæssigt. Men er det mere vedr. kørselsfradraget du mener, at jeg ikke kan få godtgørelse for hele strækningen?

Skattekonsulenterne:

Diæter kan ydes både som godtgørelse eller som fradrag men fradraget er ikke meget værd og derfor bør du overveje at få det som godtgørelse.

Jeg kender ikke kontrakten omfang endnu på dette område, men vil man få de 455 kr. i fradrag pr. dag eller er det en anden sats?.   

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:49

Skattekonsulenterne:

Hjem - arbejde! Vil det ikke bare være almindeligt befordringsfradrag som for enhver anden lønmodtager?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:08

Da ikke hvis de flyver eller sejler (arbejdsgiverbetalt transport). Nu får vi så oplyst at de kører: Der kan udbetales skattefri kørselsgodtgørelse for hele turen eller i mangel heraf foretages befordringsfradrag efter de almindelige regler.

Vedr. fradrag for kost så er det de 455 jo men skatteværdien af fradraget er begrænset

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 18. Feb 09
Skrevet kl. 16:11

Henrik Krogh:

Skattekonsulenterne:

Hjem - arbejde! Vil det ikke bare være almindeligt befordringsfradrag som for enhver anden lønmodtager?

Jeg prøvede lige nogle udregninger vedr. befordringer fra SKAT, og der kan man ikke indtaste over 1520 km, som der er frem og tilbage - om det er en fejl i udregningen, eller om der er en øvre grænse ved jeg ikke.

Men spg. er også mere. Når jeg kører arbejdsmæssig ud til kunder i DK/Sverige, så vil jeg få de 3,56 kr/km, som skattefrigodtgørelse... ! MEN virksomheden har sagt, at de kun vil betale optil 200 km. pr. tur!

Så min udregning

Tur fra Århus til KBH (301 km x 2 = 602km) = 2143,12 kr.

Hvis vi nu siger, at de vil betale for de 200 km = 712 kr.

Men hvad med de sidste 402 km - er der nogen fradrag på disse. Synes der er noget som hedder "fradrag for erhvervsmæssigt kørsel i egen bil" - men jeg kan ikke finde noget på det!

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)