Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valg af virksomhedsform - Webrelateret produkter

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Lige pt. har jeg et lille "firma" der laver hjemmesider til private, foreninger, små firmaer mm.
Vi er to personer der arbejder sammen og bruger samme navn på de produkter vi laver. Indtil videre har vi ikke haft så meget tid at bruge til det, så de få sider vi har lavet har vi blot indgivet som b-indkomst.

Her kommer spørgsmålet så, her til januar regner vi med at der kommer lidt mere gang i forretningen, dvs. vi kommer til at tjene lidt flere penge og vi regner med at vi vil registrere firmaet, men hvilket virksomhedsform skal denne så registreres som?
Jeg har personligt tager mig af alle omkostninger, domæne, webhotel osv. og tænkte på om man kunne registerere det som et enkeltmands firma også aflønne min makker på samme måde som før(ala. freelance)? Det skal lige siges vi ikke har startet det sammen, men at vi har haft et samarbejde hvor vi begge tjener på de opgaver vi nu engang laver under samme navn.
Jeg vil ydermere også gerne være den som hæfter hvis firmaet evt. skulle komme ud i gæld osv.

Det skal også siges at firmaet drives på fritidsbasis :-) så rent praktisk ville det være rart at vide disse ting.

Tilmeldt 27. Sep 06
Skrevet kl. 20:04
Jeg tror nu jeg/vi istedet vælger at være et I/S firma også pointere diverse ting i interessentkontrakten vi laver.. :-)

Tænkte også på skat, hvis vi vælger den model som hedder "de almindelige skatteregler for personer ", så udbetaler vi løn og angiver selv beløbet på vores b-indtægt? Også trækker man selv skat og AM-bidrag fra? Eller skal vi som virksomhed trække skatten og AM-bidraget fra også udbetale lønnen og derefter indbetale skatten og AM-bidraget til skat?
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:59
I et I/S udbetaler I ikke løn til jer selv. Jo i form af hævninger, men I beskattes af overskuddet af  I/S''et. Det kan I  vælge at fordele fifty fifty eller via en nøglefordeling baseret på arbejdsindsats o.l.  

Sagt med andre ord. I skal ikke indeholde A-ska men betaler I ikke forskudsskat af jeres virksomhedsoverskud (B-skat) eller frivillig indbetaling vil der komme en restsskat på bundlinien.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 27. Sep 06
Skrevet kl. 08:26
Lige for at høre om det er forstået korrekt, det vil sige at vi som I/S firma skal opgive hvor meget firmaet har tjent, også kan vi i form af timeløn udbetale lønnen(Altså betaling efter indsats) også er det op til den enkelte selv at indgive det man har fået udbetalt og betale skat af det som b-indtægt? 
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 18:57
Det er korrekt. Men hvordan I vælger at fordele overskuddet mellem jer er udelukkende op til jer (medmindre I er interesseforbundne parter). Dvs. I kan vælge at fordele på grundlag af arbejdsindsats (evt. timebaseret), ud fra indskud eller en kombination.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)