Dato: 30-10-2006 15:31:41
Forfatter: DEVO
Nåeh ja........mit råd : Ta´og hold dig væk fra ''coaches'' ; konsulenter; mv.- eller i det mindste se meget kritisk på dem, De har i hovedreglen kun en dagsorden, at tjene penge. - I tilfælde af du opsøger en af ovennævnte, så sørg for aflønning efter ''no cure - no pay'' i den udstrækning det lader sig gøre.
mvh.
At holde sig væk fra "coaches" / konsulenter mv. syntes jeg er et rigtig dårlig råd. Jeg vil helt klart anbefale alle at bruge sådanne så meget som overhovedet muligt - I hvert fald så længe at det er gratis. Og med den rigtige indstilling og ydmyghed er det muligt at sparre / blive coachet / få vejledning af rigtig mange kompetente mennesker.
Jeg har fx i løbet af det sidste år startet en
virksomhed hvor vi har fået gratis sparring, råd og vejledning af rigtig mange dygtige mennesker. Som fx: En
revisor, to
advokater, en underviser i markedsføring, tidligere markedsføringschef i stor dansk virksomhed, ejer af reklamebureau, stifter af fotografskole, direktør for en af Danmarks største møbelproducenter,
tekstforfatter, grafikker, 2 fra erhvervsrådet og studerende indenfor jura, datalogi og kommunikation. Al den hjælp vi har fået fra disse har vi ikke skulle betale noget som helst for, og det har uden tvivl været noget af den bedste hjælp vi overhovedet har kunne få. Og det er ikke fordi vi på nogen måde har snydt dem til at hjælpe os gratis. Folk er simpelthen bare mere villige til at hjælpe end man lige tror.
Så sent som i dag havde vi et møde med en ejer af et forholdsvist stort reklamebureau (30 ansatte) som har indvilliget i at blive en del af vores såkaldte "skyggebestyrelse" (ca. det samme som et advisory board). Han vil gerne, gratis og uden nogen former for forpligtigelser, sparre med os omkring vores markedsføring. Faktisk var han slet ikke interesseret i at have os som kunde, han syntes bare det var spændende og ville gerne hjælpe os på vej.
Så ja; jeg har i hvert fald kun gode oplevelser med at inddrage eksterne "coaches", sparringspartnere eller hvad vi nu skal kalde dem.
Men jeg vil give dig ret i at man skal se kritisk på deres input. Det er jo stadig dig selv der kender din forretning bedst. Men du skal altså også være åben for at de måske faktisk ved en del mere end dig selv, om vise specifikke områder.