Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ideen er væk

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 20. Sep 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er fast besluttet på at blive selvstændig, men mangler den såkaldte "legoklods" altså den ide/vare som jeg skal forhandle med. Jeg har haft et par ideer såsom nethandel med sportsmerchandise og autoreservedele, men enten er konkurrencen for stor allerede eller også har leverandørerne ikke ønsket at handle med andre end de etablerede.

Er der nogen som kender til et sted eller hvordan man evt kunne finde en slags coach, til at hjælpe en på vej med at finde ideen. Ikke en til at kigge på ens forretningsplan, men som måske havde de kreative evner til at se om hvor markedet bevæger sig hen og får behov for.

Balle

Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 15:26
Hej Thomas....

Hvad med at opkøbe "de etablerede" - Der er et hav af smv´er der står overfor et generationsskifte. - Såfremt du går den vej, behøver du primært fokusere på hvilken branche mv. du ønsker at slå dine folder indenfor. - Og ikke så meget hvilken "Legoklods" du skal søsætte, for at kunne gøre det til dit levebrød.

- Ikke lige et konkret svar på dit indlæg men sååeh alligevel...........- håber det kan bruges

Mvh. 

Tilmeldt 6. Dec 05
Skrevet kl. 15:32
Nåeh ja........mit råd  : Ta´og hold dig væk fra "coaches" ;  konsulenter; mv.- eller i det mindste se meget kritisk på dem, De har i hovedreglen kun en dagsorden, at tjene penge. - I tilfælde af du opsøger en af ovennævnte, så sørg for aflønning efter "no cure - no pay" i den udstrækning det lader sig gøre.

mvh.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 16:28

Dato: 30-10-2006 15:31:41 Forfatter: DEVO

Nåeh ja........mit råd  : Ta´og hold dig væk fra ''coaches'' ;  konsulenter; mv.- eller i det mindste se meget kritisk på dem, De har i hovedreglen kun en dagsorden, at tjene penge. - I tilfælde af du opsøger en af ovennævnte, så sørg for aflønning efter ''no cure - no pay'' i den udstrækning det lader sig gøre.

mvh.

Nu rådgiver jeg ikke på netop det nævnte område, men din grove generalisering faldt mig alligevel for brystet.

Jeg tror, at de fleste konsulentvirksomheder tager udgangspunkt i at yde en god service og holde en høj kvalitet i sine ydelser. De fleste, som starter en konsulentvirksomhed er ildsjæle, som ønsker at udbrede deres viden.

Derudover er der nogle få, som forsøger at slå mønt på andres uvidenhed og ikke har kompetencerne til at udføre de opgaver, de udbyder.

Alle konsulenter tænker på penge - men det behøver ikke overskygge lysten til at yde en god service.

Det er ikke alle kunder, der kan få en no-cure-no-pay-løsning hos mig. Hvis jeg ikke tror på projektet, tilbyder jeg ikke sådan en løsning. Til gengæld får kunden dette at vide i forbindelse med, at jeg afgiver tilbud.

mvh Hans

Tilmeldt 17. Feb 06
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 17:44
Nåeh ja........mit råd  : Ta´og hold dig væk fra ''coaches'' ;  konsulenter; mv.- eller i det mindste se meget kritisk på dem, De har i hovedreglen kun en dagsorden, at tjene penge. - I tilfælde af du opsøger en af ovennævnte, så sørg for aflønning efter ''no cure - no pay'' i den udstrækning det lader sig gøre.

mvh.

Pyha, du må have haft nogle dårlige oplevelser.
Jeg kan kun tale for egen regning, men som både konsulent og coach kan jeg med hånden på hjertet sige, at penge kun er en behagelig bonus ved at skabe værdi for mine kunder.
Og så vil jeg i øvrigt gerne se den konsulent, der tør arbejde efter ''no cure - no pay''-princippet i en opgave, der handler om at forudsige markedstrends!

Balle:
At fornemme, hvor et marked bevæger sig henad, kræver nok mere analytiske end kreative evner.
Når det så er sagt, så kan man jo vælge at øge sin kreativitet og dermed forhåbentlig skabe en idé, der er så tilpas ny og brugbar, at den kan skabe et helt nyt marked.

Tilmeldt 25. Sep 06
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 18:21
Hej DEVO..

Jeg må da sige, at min nysgerrighed bliver vagt af dit indlæg.. hvad er det dog for erfaringer du har fået dig ...

Det må du da dele lidt med os andre, så vi kan blive oplyste - og ikke mindst forstå bevægegrunden for en så entydig udmelding..

Jeg er jo af en ganske anden overbevisning, men er da åben overfor at høre om andres oplevelser..

Og - der er STOOOR forskel på konsulenter og coaches, og så er der jo lige det her med, at det jo er en selv der skal "stille opgaven", og ikke mindst "gå vejen" - det er ikke konsulenten eller coachen..!

Personligt har jeg selv meget stor glæde af at få den sparing det er, at bruge konsulenter og coaches på forskellig vis..

vh

Peter

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 443
Skrevet kl. 19:13

mvh.

At holde sig væk fra "coaches" / konsulenter mv. syntes jeg er et rigtig dårlig råd. Jeg vil helt klart anbefale alle at bruge sådanne så meget som overhovedet muligt - I hvert fald så længe at det er gratis. Og med den rigtige indstilling og ydmyghed er det muligt at sparre / blive coachet / få vejledning af rigtig mange kompetente mennesker.

Jeg har fx i løbet af det sidste år startet en virksomhed hvor vi har fået gratis sparring, råd og vejledning af rigtig mange dygtige mennesker. Som fx: En revisor, to advokater, en underviser i markedsføring, tidligere markedsføringschef i stor dansk virksomhed, ejer af reklamebureau, stifter af fotografskole, direktør for en af Danmarks største møbelproducenter, tekstforfatter, grafikker, 2 fra erhvervsrådet og studerende indenfor jura, datalogi og kommunikation. Al den hjælp vi har fået fra disse har vi ikke skulle betale noget som helst for, og det har uden tvivl været noget af den bedste hjælp vi overhovedet har kunne få. Og det er ikke fordi vi på nogen måde har snydt dem til at hjælpe os gratis. Folk er simpelthen bare mere villige til at hjælpe end man lige tror.

Så sent som i dag havde vi et møde med en ejer af et forholdsvist stort reklamebureau (30 ansatte) som har indvilliget i at blive en del af vores såkaldte "skyggebestyrelse" (ca. det samme som et advisory board). Han vil gerne, gratis og uden nogen former for forpligtigelser, sparre med os omkring vores markedsføring. Faktisk var han slet ikke interesseret i at have os som kunde, han syntes bare det var spændende og ville gerne hjælpe os på vej.

Så ja; jeg har i hvert fald kun gode oplevelser med at inddrage eksterne "coaches", sparringspartnere eller hvad vi nu skal kalde dem.

Men jeg vil give dig ret i at man skal se kritisk på deres input. Det er jo stadig dig selv der kender din forretning bedst. Men du skal altså også være åben for at de måske faktisk ved en del mere end dig selv, om vise specifikke områder.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 443
Skrevet kl. 19:26
Dato: 30-10-2006 15:15:57 Forfatter:Balle
Er der nogen som kender til et sted eller hvordan man evt kunne finde en slags coach, til at hjælpe en på vej med at finde ideen. Ikke en til at kigge på ens forretningsplan, men som måske havde de kreative evner til at se om hvor markedet bevæger sig hen og får behov for.

Balle

Jeg er selv på jagt efter sådan en der ved "hvor markedet bevæger sig hen af" indenfor boligmarkedet. Jeg tror dog at det afhænger utrolig meget af hvilken branche det handler om. Er det fx et elektronisk produkt så er der mange som har kendskab til dette, fx Innovation Lab. Er det indenfor mode og livsstil, ja så er det er helt andet sted du skal finde din sparring.

Men hvis du er på jagt efter en lang række forretningsidéer som ikke er blevet realiseret, så ved jeg godt hvor de kan findes. På iværksætteruddannelsen Business Development Engineer, er det blevet utallige kreative seancer for at finde på nye forretningsidéer med efterfølgende markedsanalyser af disse idéer, hvoraf ca. 99% ikke er blevet realiseret. Der er nok en 90% af dem som er helt skæve, men så måske en 10% hvor der er en chance for at der er noget du syntes er spændende. Alle disse rapporter er selvfølgelig fortrolige, men hvis du er interesseret kan jeg da forsøge at fremskaffe nogen, men så ville det være en hjælp at vide lidt mere om hvilken branche du gerne vil være indenfor.

En anden god inspirationskilde er er kigge på patenter:

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Tilmeldt 6. Dec 05
Skrevet kl. 06:53
Hej,

......Indlægget [jf. ovenstående] baseres på egne erfaringer samt et langt virke i erhvervslivet. - Korrekt som nogle af jer påpeger, skal man selvfølgelig ikke skære alle over en kam, dog som jeg beskriver se kritisk på hvilke rådgivere, coaches mv. man sætter sin lid til.

Jeg har som udgangspunkt, og med succes, anvendt hhv. revisor, advokat, samt involverede långivere som sparringspartner. - Alle efter no-cure, no pay princippet. Coaches har jeg kun haft knap så gode erfaringer med, da de i mit tilfælde ikke kunne realisere deres ideer og visioner mv. i praksis. [ og jeg har prøvet et par stykker] -

Forelæg din ide/tiltag/forretningsplan for en coach, og der kom i mit tilfælde kun en masse snak, Forelæg det for revisor, långivere mv. og du får en brugbar konkret udmelding mht. realiseringegraden.

En coach er efter min mening ikke at samligne med en "erfagruppe" - mentorordning, hvortil jeg mener disse er yderst anvendelige.

Jeg er overbevist om at jer der deltager i denne tråd, kan bekræfte at "konsulentbranchen" er eksploderet i de sidste år, og branchen er fuld af brådne kar, men som nogle af jer også påpeger er der selvfølgelig også seriøse aktører imellem.

Mvh

Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 10:27

En meget interessant emne. .

Der bliver talt meget om coaches, rådgiver osv. Erfaringer af både de positive og mindre positive erfaringer som beriger en fagligt og økonomisk.

Når det er skrevet. Så fornemmer jeg at det der  reelt  søges er en legoklods altså en opfindelse.

Og ja hvor mange dygtige rådgiver og konsulenter er opfinder, produktudvikler og skaber?    De har deres kompetence områder på et strategisk plan, som jeg personligt først  kan anbefale, når det gældende produkt er ”født”.  Og indtil da er det vigtigt at omgive sig med kreative hjerner.

Det kan  fx ske gennem opfinderforeningen. dk , som måske ligger inde med et guldæg J

Vivi

Opfinder

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)