Når du ikke ser hvilke kilder dine kunder kommer fra, har du jo bare et potentielt problem. Hvem siger af én eneste af de 2.515kr/salg for ved AdWords køber noget? Måske kommer samtlige købere reelt fra Googles organiske søgning, selvom du kun får 5 hits derfra om dagen?
Dato: 30-10-2006 15:38:13 Forfatter: klp29 Det er jo ikke alle besøgende, der reelt er relevante kunder - google spidere køber skisme ikke meget :) Deres besøg nedsætter derfor reelt conversionraten lidt kunstigt, men det er da bedre end det modsatte :)
Når du ikke ser hvilke kilder dine kunder kommer fra, har du jo bare et potentielt problem. Hvem siger af én eneste af de 2.515kr/salg for ved AdWords køber noget? Måske kommer samtlige købere reelt fra Googles organiske søgning, selvom du kun får 5 hits derfra om dagen?
Prøv at grav lidt nærmere der. Du kunne jo støde på guld.
Forestil dig følgende scenarie: Du har en hjemmeside, der sælger mobiltelefoner. Din trafik per måned, kommer fra følgende kilder: AdWords: 1.000 hits til 2.000 kroner samlet Google almindelig søgning: 150 hits gratis Plusannonce ved Degulesider.dk: 15 hits til 400 kroner samlet Plusannonce ved dba.dk: 400 hits til 400 kroner samlet
Du bruger altså 2.800 kroner i måneden og sælger 20 telefoner, alle sammen til 1.000 kroner stykket.
For at finde ud af hvad hvert salg koster, tager du 2800 kroner divideret med 20 = 140 kroner i annoncekroner per salg. Men hvad nu hvis du i stedet kiggede lidt dybere i statistikken, og undersøgte hvilke hits der førte til salg. Måske burde regnestykket se sådan her ud:
AdWords: 1.000 hits, 2 salg = 1.000 kroner per salg Google alm. søgning: 150 hits, 12 salg = 0 kroner per salg Degulesider.dk: 15 hits, 4 salg = 100 kroner per salg Dba.dk: 400 hits, 2 salg = 200 kroner per salg
Kan du se, hvordan regnestykke nummer to, giver grund til at overveje fordelingen af annoncekronerne? :) Jeg synes det er meget relevant at måle på, hvilke kilder der giver flest salg og ikke kun hits. På ønskeseddel kan jeg se præcis hvor trafik kommer fra, hvor mange der opretter en bruger per kilde og også omregnet til procent. På den måde, kan jeg f.eks. se at min signatur her på Amino ikke kun skaber enkelte besøgende, men også brugere = "salg" for mit vekommende.
Hvis du får brug for lidt sparring på dine tekster, og måske især hvordan de kan gøres kortere/mere præcise, er du velkommen til at smide mig en mail. Jeg kan også hjælpe med korrektur - der er nogle formelle fejl på citychallenge.dk, og selv om de måske ikke gør forskellen mellem salg/ikke-salg, er de heller ikke gavnlige for helhedsindtrykket.