Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

samarbejde med privat personer, betaling, fakturering.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Feb 09
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et enmandsvirksomhed og må ikke have ansatte. Hvordan kan jeg orde betaling med privatpersoner som ikke har egen virksomhed?

For eksempel, hvis en ven hjælper mig med en opgave. Skal han så fakturere meg som privatperson, uden at lægge moms oveni?

Kan jeg eventuelt give en gave istedenfor at betale kontant?

Må man ændre sådanne aftaler med tilbagevirkende kraft?

La os si for eksempel at min ven er arbejdsledig og møder en kæmpe papirmølle og et tab af dagpenge som langt overstiger den betaling han har fået fra mig, fordi han har vovet at tage eget initiativ og derfor blevet "selvstændig" i a-kassens øjne. Hvis denne rent hypotetiske situationen opstod, så kunne det være ønskeligt at kanselere min vens faktura og lade ham betale mig pengene tilbage og måske heller give ham et gavekort.

Må man gøre sådan noget? 

Ville A-kassen kunne udsætte noget hvis min hypotetiske ven går til dem og siger at den lille opgaven man opgav, som man har fortalt dem at man har udført, er blevet kanseleret? 

Er det evnt. en bedre måde å løse sådan en situation på, hvis den nogen sinde skulle opstå?

mvh Francis Clemens

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:51

Hvis vi skal prøve at samle dine spørgsmål til ét spørgsmål, så vil det vel lyde noget i retning af.

Er der nogen mulighed for at påtage sig et arbejde samtig med at der modtages dagpenge?

Hertil må svaret være nej. For at modtage dagpenge skal man stå til rådighed for arbejdsmarkedet, og det gør man næppe, hvis man udfører et andet arbejde.

Du kan godt give en gave i stedet for løn. Der er flere tråde her på Amino, der omhandler dette emne. Men en gave er stadig en form for aflønning, som der skal svares skat af - og som skal indberettes til SKAT. Det er bare lidt mere kompliceret end en reel udbetaling som løn.

Kan man ændre det med tilbagevirkende kraft?

Nej - hvis der er udført et stykke arbejde - så er arbejdet udført, og kan ikke tilbageføres.

Mit råd til dig er, at du skal holde din sti ren. Du får kun bøvl, hvis du forsøger at omgå reglerne.

Tilmeldt 9. Feb 09
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 09:52

"Er der nogen mulighed for at påtage sig et arbejde samtig med at der modtages dagpenge?"

Nej, du mistforstår. Det handler ikke om at få dobbelt op af noget, eller snyde. Det handler om at modtage mindre dagpenge, fordi man selv går ud og får noget arbejd, mens man står til rådighed for arbejdsmarkedet og holder a-kassen informeret om det hele. Det kan åbenbart skabe en masse besvær og mange af dem der har prøvet det, har kommet til den konklusion at man ikke burde tage noget initiativ i den retning. Det bliver man hvis straffet for, og så risikerer man at få mindre udbetalt i dagpenge, end man ville hvis man bare ikke gjorde noget.

Jeg prøver netop af finde en måde for min ven at slippe at blive økonomisk straffet for at prøve at arbejde, samtidig som vi holder stien ren. Jeg vil derfor gerne, med min vens tilladelse, slette jobbet og betalingen og give den i en anden form som ikke skaber så mange problemer for ham med hans a-kasse. Bemærk at min ven har disse problemer netop fordi han har prøvet at holde sin sti ren: han har selv taget et initiativ og selv informert a-kassen om det. Sådan noget bliver ikke belønnet i det system. Han bliver nu opfattet som 'selvstendig' til trods for at han ikke har nogen virksomhed og de penge han har tjent som såkaldt 'selvstendig' ikke knapt overstiger 1000 kroner. Derfor risikerer han nu at tabe dagpenge i en hel måned. 

Jeg håber nogen kan se en løsning på denne suppen

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)