Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stifte virksomhed sammen en, der er under 18 år?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Indlæg ialt: 697
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg er sammen med en partner ved at købe en eksisterende webshop, der har været på markedet i lidt over ét år. Denne webshop har ejes af en I/S virksomhed, der vil blive lukket ned efter vores køb.

Hverken jeg eller min partner har en virksomhed i forvejen, og vi er derfor nød til at stifte en ny i forbindelse med købet, da vi skal bruge et CVR-nummer for at få adgang til en PBS aftale. Men da jeg er under 18 år har jeg jo som udgangspunkt ikke mulighed for dette. Til gengæld er min partner 19 år, hvilket vil sige, at han godt kan stå for oprettelsen af virksomheden.

Men hvis vi gør dette, vil det blive en enkeltmandsvirksomhed, hvor det kun er min partner, der på papiret vil være ejer af virksomheden. Dette er selvfølgelig en mulighed, men vi mener ikke, at det er optimalt, da vi jo reelt set ejer 50% hver.

Findes der nogle måder hvorpå, at jeg ved denne løsning kan få mit ejerskab angivet officielt? Eller har I andre kreative løsninger til en måde, hvordan det kan løses mellem min partner og jeg?

Vi vil derudover gerne oprette en selvstændig bankkonto til virksomheden alene, som vi begge to har adgang til. Kan dette lade sig gøre ved stiftelsen af denne enkeltmandsvirksomhed?

En anden mulighed er, at jeg får en speciel godkendelse af statsamtet til drift af virksomhed, og at vi herefter opretter en I/S virksomhed. Det er dog en løsning, som vi umiddelbart helst vil undgå, da vi finder dette noget mere besværligt. Ville det give nogle markante fordele at gøre det på denne måde og oprette et I/S?

På forhånd tak.

Mvh Alexander

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:57

Der kan ikke laves et I/S med en umyndig, da dette netop er kendetegnet ved en personlig solidarisk hæftelse mellem interessenterne. Som umyndig må du ikke påtage dig en sådan forpligtelse....

Hvad med at lave et SMBA? Lad din partner stå for den daglige drift......

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:19
Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Skrevet kl. 13:26

Hej Henrik.

Tak for dit svar.

Det ved jeg som sådan godt, men er du sikker på, at en godkendelse fra statsamtet ikke vil løse dette problem? Denne godkendelse giver jo netop den umyndig under 18 år lov til at oprette en enkeltmandsvirksomhed, ApS, osv. Jeg skal dog ikke kunne sige om der er særregler for I/S.

Hvad er fordelen ved et SMBA? Vi vil begge komme til at arbejde lige meget i den daglige drift, så det duer ikke, hvis det kun er min partner, der vil kunne dette.

Mvh Alexander

Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Skrevet kl. 13:29

Hej Kenneth.

Mange tak for linket.

Det er selvfølgelig en mulighed, men jeg tror bare, at man skal være meget, meget heldig for at komme igennem dette. Det vil desuden tage lang tid, da man jo skal sende ansøgning ind flere gange, og det har vi ikke rigtig tid til.

Men endnu en gang tak for svaret Smile

Mvh Alexander

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 13:33

En godkendelse fra statsamtet løser alle problemerne....

Mit bud byggede på, at du helst ville undgå at bøvle med statsamtet....

Et smba er let at stifte. Der er intet der forbyder at eje en del af et selskab. At din makker står som tegningsberettiget ud af til er jo kun "teknisk" og har ingen betydning i forhold til hvordan arbejdet og indtjeningen fordeles mellem jer....

Men - ja det letteste er at få statsamtets godkendelse - så slipper man for alle krumspringene....

Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Skrevet kl. 15:48

Henrik Krogh:

En godkendelse fra statsamtet løser alle problemerne....

Mit bud byggede på, at du helst ville undgå at bøvle med statsamtet....

Et smba er let at stifte. Der er intet der forbyder at eje en del af et selskab. At din makker står som tegningsberettiget ud af til er jo kun "teknisk" og har ingen betydning i forhold til hvordan arbejdet og indtjeningen fordeles mellem jer....

Men - ja det letteste er at få statsamtets godkendelse - så slipper man for alle krumspringene....

Tak for dit svar.

Det lyder rigtig godt.

Jeg vil dog alligevel gerne høre om der findes nogle måder, hvorpå at jeg ved oprettelsen af en enkeltmandsvirksomhed i min partners navn stadig kan få min andel af virksomheden angivet officielt? Eller om I har et kreativt forslag til, hvordan man kan løse denne interne problemstilling? Det kunne f.eks. være ved en inbyrdes kontrakt eller lignende.

For - som du siger - vil vi helst undgå det bøvl, det vil være at gå til statsamtet.

Mvh Alexander

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:19
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Vi har fornylig organiseret et SmbA selskab, hvor en mindreaarig er registreret som stifter og deltager.

EogS har ikke haft nogle indvendinger mod dette. Din vaerge skal bare skrive under paa dine vejne.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:35

Man kunne vel også lave et partnerselskab. Fordelen ved dette fremfor SMBA'et er at man ikke er låst og kan omdanne til ApS senere. Hvordan er det juridisk Henrik ?  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 10:44

Bent,

Skal et partnerselskab (P/S) ikke være et A/S eller et ApS i modsætning til et K/S??. Jeg er enig med dig i frihedsgraderne er større her og partnerselskaber vil få en opblomstring fremover....

Personligt synes jeg den bedste løsning ville være at søge statsamtet og så starte ud i et I/S. Et SMBA vil måske være en løsning i forhold til at få et CVR-nr. men mon ikke PBS ser på det bagvedliggende uanset om det er et I/S eller et SMBA.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)